Wat is Google Analytics?

Geplaatst op 29 december 2018 door Eric Wils

yooker-blog-hoe-werkt-google-analytics

En waarvoor wordt Google Analytics gebruikt?

Google Analytics is een dienst van Google waarmee je vrijwel alle activiteiten naar, op en van je website kunt meten en inzichtelijk maken. De informatie word overzichtelijk vastgelegd. Het geeft een duidelijk beeld van onder andere bezoekersstromen, verkeersbronnen en pagina weergaven. Door gebruik te maken van eigengemaakte weergaven, kan je goed aflezen;

  • Wat de herkomst is van je bezoekers.
  • Hoe lang iemand op een bepaalde pagina blijft.
  • Vanuit welke verkeersbron een bezoeker komt.
  • Welke route een bezoeker bewandeld op je website.
  • Vanaf welke pagina je bezoeker de website verlaat.

Dit is dus allemaal belangrijke informatie voor iemand met een website of webshop. Als je de informatie goed gebruikt kun je er veel mee bereiken.

Het doel van Google Analytics

Het heeft als doel een duidelijk beeld te geven van de verschillende meetbare doelen. Het analyseren van data geeft inzicht. Inzicht maakt het verschil. Als je goed in beeld hebt waar jouw kansen liggen en je maakt een gericht plan dan kun je een enorm effect bereiken. De informatie uit Google Analytics is cruciaal. Google Analytics heeft de antwoorden.

Je kan zelf doelen instellen om controversies te meten. Een controversie is bijvoorbeeld de aankoop van een product. In het geval van de aankoop van een product is het zelfs mogelijk om de omzet te kunnen meten het onderdeel e-commerce. Hierdoor kun je zien vanuit welke bron bezoekers komen we wat deze je opleveren. Voor iemand met een webshop is deze informatie erg belangrijk en kan het zeker je omzet verbeteren.

Hoe gebruik ik het?

Voordat jij begint met Google Analytics is het belangrijk dat je jezelf enkele vragen stelt;

  • Wat wil je bereiken?
  • Welke doelen heb je gesteld met de marketingacties die je doet?
  • Welke data wil je uit Analytics halen? 

Door jezelf eerst de juiste vragen te stellen, voorkom je dat je uren naar het dashboard van Analytics aan het staren bent. Starend naar talloze data, zonder dat je eigenlijk precies weet wat je nu aan het doen bent. Je kunt zelf een account aanmaken bij Google Analytics, je krijgt dan een code en deze kun je implementeren in je eigen site. Hierna kun je jouw doelen gaan instellen om controversies te meten. Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met Yooker op!

p

Tags : Google | Marketing

Written by Romy Goorman

Romy Goorman is ons online marketeer talent en gespecialiseerd in Google marketing. Deze kennis wil ze delen door het schrijven van blog artikelen gerelateerd aan marketing zoals; social media, het analyseren van data en het leren begrijpen van onmisbare internet tools. Gastschrijver worden? Neem dan even contact op met Yooker.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk deze gerelateerde berichten

Microsoft Office 365 vs. Google G-Suite

Microsoft Office 365 vs. Google G-Suite

Probeer je te beslissen welke keuze dat je gaat maken en twijfel je tussen G-Suite of Office 365? Wees gerust, je bent niet de enige! Iedere ondernemer gebruikt tegenwoordig wel eens één van de vele online productiviteitstools van G-Suite of Office...

Lees meer
Wat is Google AdWords?

Wat is Google AdWords?

Google AdWords is het advertentie programma van Google waarmee bedrijven online reclame kunnen maken via zoek advertenties, grafische display advertenties, YouTube video advertenties en in-app mobile advertenties. Wanneer potentiële klanten zoeken...

Lees meer

Meer uit categorieën

Loading...