Waarom is een snelle laadtijd van een website zo belangrijk?

door | 5 november 2020 | SEO (Zoekmachine Optimalisatie), Webdevelopment

yooker blog waarom is een snelle laadtijd van een website zo belangrijk

De snelheid van je website of webshop kan het maken of breken als het gaat om conversieratio’s, leads en het bieden van een positieve gebruikerservaring. Het trage internet met een ISDN verbinding is al lang verleden tijd en bezoekers zijn eraan gewend geraakt dat ze niet lang hoeven te wachten tot een website is geladen.

Als een website een trage laadtijd heeft is de kans groot dat de bezoeker direct de website verlaat en terug gaat naar Google om te zoeken naar een andere website die wel het antwoord op zijn vraag kan beantwoorden, zijn probleem kan oplossen of waar ze het gewenste artikel kunnen bestellen.

“Hoe langer het duurt voordat jouw website is geladen, hoe waarschijnlijker het is dat een bezoeker je website verlaat”

Daarom heeft een trage laadtijd een enorme impact op je bedrijfsresultaten, vooral als je een e-commerce website (webshop) hebt. Amazon heeft een onderzoek laten uitvoeren waarin wordt berekend dat als hun site slechts één seconde langzamer laad dan nu, ze ieder jaar $ 1,6 miljard aan omzet zouden verliezen. Ook al ben je zelf geen Amazon, als je dit in perspectief zet dan zou één seconde vertraging een daling van 7% in conversies

In dit artikel nemen wij je mee in wat de voordelen zijn van een snelle website of webshop, en welke indicatiefactoren van invloed zijn op de snelheid en prestaties van je site. Ook laten wij je zien dat je met behulp van gratis snelheidstools zelf de snelheid van je website kunt meten.

Voordelen van een snelle website

Een snelle website heeft veel voordelen, maar om niet te diep in te gaan op al deze voordelen benoemen wij hieronder de meest belangrijke die direct winst op kunnen leveren.

  • Verlaagd bouncepercentage – Bezoekers zullen de website minder snel verlaten en dus meer tijd besteden.
  • Verhoogde conversies – Als de website snel opstart, kan dit leiden tot meer en betere conversies.
  • Meer leads – Door de bezoeker een positieve gebruikerservaring te geven, straal je betrouwbaarheid uit.
  • Meer verkopen – De bezoeker kan snel het gewenste product vinden en afrekenen zonder hierin te worden belemmerd door een trage laadtijd.
  • SEO – Google houdt van sites die zijn geoptimaliseerd voor snelheid.
  • Geloofwaardigheid – Trage websites zorgen voor een slechte eerste indruk bij je bezoekers.
  • Merkbetrouwbaarheid – Met een snelle website creëer je merkvertrouwen van je bezoekers.

Hoe test ik de snelheid van mijn website?

Om de snelheid van je website of webpagina te kunnen testen zijn er diverse gratis tools beschikbaar om de resultaten te bekijken. Veelal verschillende de tools onderling van elkaar, dus het is aan te raden de website te testen in meerdere tools en de resultaten hiervan vergelijken.

Om te kunnen zien waar er snelheidswinst te behalen valt, is enige technische kennis nodig. Wij bij Yooker gebruiken de volgende snelheids- en prestatietesten:

Hoe snel, is snel genoeg?

Over het algemeen is het streven naar een webpagina die laad binnen 3 seconden of minder. Elke website en webpagina is anders, dus bij de ene website zal dit 2 seconden bedragen en bij de andere 3 seconden.

Snelheidsverbeteringen voor een website

Je kan nog zoveel optimaliseren maar het is en blijft prioriteit om ervoor te zorgen dat de basis van je site solide is. Dat is echt nummer #1 als het gaat om snelheid- en prestatieoptimalisatie.

Door gebruik te maken van diverse manieren kun je de snelheid en prestaties van een website optimaliseren:

  • Up-to-date CMS – WordPress is een voorbeeld van een Content Management Systeem (CMS).
  • Up-to-date plugins – Verouderde of plugins die niet worden geüpdatet vertragen de website en vergroten de kans op website hacking.
  • Database optimalisatie
  • DNS optimalisatie – (DNS staat voor Domein Name System)
  • Goede hosting
  • Caching – Caching zijn tijdelijk opgeslagen bestanden.
  • Content Delivery Network (CDN)
  • Afbeelding optimalisatie
  • Video optimalisatie
  • Hoogwaardige plugins
  • TTFB optimalisatie – (TTFB staat voor Time To First Byte)
  • Minificatie en aggregatie
  • Gzip-compressie

De bovengenoemde punten zijn vrij technisch en kunnen veelal alleen op de juiste manier worden uitgevoerd door een erkend webdesign bedrijf. In een later artikel gaan we eens van verder in op deze optimalisatie mogelijkheden.

Meer tips voor een snellere website

De eerder genoemde factoren zijn het meest belangrijk voor een snelle website die ook goed presteert, maar er zijn nog veel meer zaken waar je rekening mee moet houden die van invloed zijn op de snelheid. Dit zijn meestal eenvoudigere instellingen zoals:

  • WordPress inlog-URL – Door middel van bots kan je server overbelast raken omdat deze continu de URL aanroepen. Wijzig dus je /wp-admin inlog URL naar een andere naam of scherm deze volledig af door gebruik te maken van een IP-Whitelist.
  • Gebruik van plugins – Gebruik niet (te)veel plugins op je website, en verwijder onnodige plugins. Iedere plugin roept externe scripts aan, en hoe meer scripts de website moet inladen, des te trager kan je snelheid worden.
  • Marketingtools en software – Koppel alleen de marketingtools en software aan je website welke je echt nodig hebt. Ook hiervoor geldt, hoe meer tools of software je koppelt, des te trager je website kan worden.
  • Lazy-loading – Maak gebruik van lazy-loading op je website voor een geoptimaliseerde snelheid voor je afbeeldingen en video’s.
  • PHP-versie – Zorg altijd dat je beschikt over de nieuwste PHP-versie. Raadpleeg hiervoor je hosting beheerpaneel of vraag het je hostingprovider.

Case study

Om te laten zien welke resultaten je kan behalen met een goed uitgevoerde snelheids- en prestatie-optimalisatie bekijk je onze case study hieronder.

De website van deze klant was niet alleen erg traag, ook alle indicatiefactoren waarop de snelheid en prestaties worden beoordeeld lieten zeer ernstige resultaten zien. Wat zijn de indicatiefactoren?

Prestatiescores:

  • PageSpeed Score – Paginasnelheid (optimalisatie van + 70%)
  • YSlow Score – Paginaprestatie (optimalisatie van + 32%)

Pagina details:

  • Fully Loaded Time – De tijd voordat de pagina volledig is geladen. (vermindering van 56,5 %)
  • Total Page Size – De totale grootte van de pagina in MB. (vermindering van 79,2%)
  • Requests – Het aantal scripts dat wordt aangeroepen voor deze pagina. (vermindering van 68,2 %)

Door diverse technieken toe te passen op verschillende indicatiefactoren hebben we deze website volledig geoptimaliseerd. Deze is weer klaar om de prestaties te leveren waar een website voor is bedoeld.

Laatste woorden.

Het optimaliseren van een website voor snelheid en prestaties is niet afhankelijk van een factor, maar een samenhang van verschillende factoren. Het begint met een solide basis voor een website.

Klinken deze factoren je veel te technisch, maar wil je wel een snellere website of webshop? Neem contact met ons op en wij doen gratis en vrijblijvend een snelheidscheck voor je website, zodat je kan zien waar er snelheidswinst valt te behalen. Heb jij een WordPress website en ben je zelf al aan de slag gegaan met de snelheids- en prestatie-optimalisaties, laat ons dan weten of het is gelukt. Vinden wij leuk om te horen!

Geschreven door Eric Wils

Samen kijken naar de beste digitale oplossing voor jouw organisatie, dat is het motto van onze auteur Eric Wils. Met de passie en ervaring op online gebied deelt hij graag zijn kennis over diverse uiteenlopende onderwerpen.

Bekijk ook onze andere artikelen.

By
yooker

Google Stopt met Indexeren van Niet-Mobielvriendelijke Websites: Ja dit lees je goed!

Vanaf 5 juli 2024, voert Google een ingrijpende wijziging door in zijn indexatie- en rankingmethode. Websites die niet optimaal werken op mobiele...
By
39968c22 156d 4541 9a77 9e67140f4903 1 1

Ontdek Google Consent Mode V2: Verbeterde Privacy voor Advertentiecookies

In de voortdurende evolutie van digitale privacy en gegevensbescherming, staat Google aan de voorhoede met innovatieve oplossingen om adverteerders...
yooker holy one overname

Belangrijke Overname Aankondiging; Yooker & Holy One (+ FAQ)

Beste relaties, Met enthousiasme introduceren wij, Eric Wils & Sander Goorman, eigenaren van Yooker, ons aan jullie als jullie nieuwe digitale...
By
google ads manager

Waarom Uitbesteden van Google Ads aan Yooker een Slimme Zet is voor jouw Bedrijf

In de steeds complexer wordende wereld van digitale marketing, wordt het beheren van Google Ads-campagnes een uitdaging die steeds meer expertise en...
By
a man presenting artificial intelligence regarding mobile phones

Ontdek de Kracht van ChatGPT in WordPress

ChatGPT, ontwikkeld door OpenAI, is een krachtig hulpmiddel dat webontwikkelaars nieuwe mogelijkheden biedt om hun websites te verbeteren. Als...
business i

De online marketingtrends van 2024: Een diepgaande kijk op de toekomst van digitale marketing

De wereld van digitale marketing verandert voortdurend, en het jaar 2024 belooft geen uitzondering te maken. In deze blog gaan we dieper in op...
Business Income Tracking

Meerdere inkomstenbronnen via je website

Een website is veel meer dan een digitaal visitekaartje. Als je het op een goede manier aanpakt kan het je veel leuke nieuwe klanten opleveren, en...
hoe werkt het stap 4

Klantencase – Vuilniszak.nl

Ken je het probleem dat je altijd zit te ‘frotten’ met de vuilniszak? Echt passen doet die bijna nooit. Of je moet de boel oprekken óf je houdt te...

Bekijk al onze categorieën.

foto paars met telefoon
Webdevelopment

Lees meer $

foto roze met pijl
foto slotje blauw
Online Marketing

Lees meer $

yooker blog hoe start jij eigen blog website
Business

Lees meer $

yooker blog wat is e commerce
E-commerce

Lees meer $

yooker een sterk logo ontwerpen blog
Grafisch ontwerp

Lees meer $

yooker blog wat is webhosting
Hosting

Lees meer $