Hoe maak je een Content Marketing Strategie? Het stappenplan

door | 22 oktober 2020 | Business, Online marketing

yooker-blog-hoe-maak-je-een-content-stragie-het-stappenplan

Wil jij graag met jouw website of webshop gaan scoren? Dan is het van cruciaal belang om goede webteksten te (laten) schrijven. Je kunt dit zelf gaan doen, maar je kunt hier ook een professionele tekstschrijver voor inhuren. Ongeacht waar jouw keuze naar uitgaat, is het ook van belang om met een content plan aan de slag te gaan.

Bij een content plan bespreek je uitgebreid welke content je online wilt gaan plaatsen. Daarvoor moet je antwoord gaan geven op de volgende vragen:

  • Wanneer: op welke dag moet de content precies online komen?
  • Doel: wat is het doel van de content? Wil je informeren of wil je overtuigen?
  • Wat: waar gaat de content precies over?
  • Titel: wat wordt de titel van het blogartikel?
  • Aantal woorden: hoeveel woorden moet het blogartikel gaan krijgen?

Dit contentplan maak je op basis van jouw Content Marketing Strategie. Dit is eigenlijk een overkoepelende strategie die zowel betrekking heeft op jouw content als op jouw marketing. In dit artikel geven we jou graag een stappenplan waarmee je een perfecte Content Marketing Strategie uit kunt werken.

Stap 1: stel een business case op

Het is allereerst van belang dat je een business case op gaat stellen. Je moet gaan benoemen wáárom je met een content marketingstrategie aan de slag wilt gaan. Ook is het van belang dat je gaat benoemen wat de gestelde doelen zijn. Vervolgens is het zaak om uiteen te zetten wat de mogelijke risico’s zijn én wat de vooruitzichten zijn. Op basis van deze business case kan je alle belanghebbenden informeren en heb je de juiste fundering gelegd.

Stap 2: bepaal de positionering

Heb je enig idee wie jouw content gaat lezen? Juist; jouw doelgroep. Het is dus zaak om jouw doelgroep te gaan bepalen. Mocht je dat gedaan hebben, kan je na gaan denken over de voice of tone, het soort content dat bij de doelgroep past en de manier waarop je de content gaat verspreiden.

Heb je bijvoorbeeld een jonge doelgroep? Dan kan je daar wellicht het beste social media voor gebruiken. Bestaat jouw doelgroep eigenlijk alleen maar uit 65+ plussers? Dan sta je voor een uitdaging, aangezien voor hen het gebruik van online content niet al te handig is. Moraal van het verhaal; door de positionering te bepalen, maak je de fundering van jouw Content Marketing Strategie volledig af.

Stap 3: stel de Customer Journey vast

Bepaal vervolgens aan welke informatie jouw doelgroep behoefte heeft. Houd hierbij ook rekening met de verschillende stappen binnen het aankoopproces; bewustzijn, overweging, aankoop, service en loyaliteit.

Door de Customer Journey vast te stellen, kan je uiteindelijk een volledige contentplanning op gaan stellen. Deze contentplanning stem je dus volledig af op de stappen binnen het aankoopproces. Je laat de content dus eigenlijk ‘meebewegen’ met de stappen die jouw doelgroep zet binnen het aankoopproces.

Stap 4: bepaling van de kanalen

Heb je ook de Customer Journey in beeld gebracht? Dan ben je bijna klaar met het maken van de Content Marketing Strategie. Je hoeft eigenlijk nog maar één ding te doen; bepalen welke kanalen je gaat gebruiken. Deze keuze is bepalend voor het gehele succes van jouw marketing, aangezien je de juiste doelgroep aan moet gaan spreken.

Dat lukt alleen als je de juiste kanalen gekozen hebt. Denk dus goed na over de positionering van de doelgroep, maar óók over het gedrag van jouw doelgroep. Mogelijk is het voor jouw doelgroep interessant om de focus te verleggen van online marketing naar offline marketing. Mocht je daar voor kiezen, moet je daar uiteraard ook jouw content op aan gaan passen.

Stap 5: werk alles uit

Heb je de vorige 4 stappen volledig doorlopen? Dan ben je in staat om de volledige strategie uit te gaan werken. Dat doe je met behulp van een content plan, waarover je aan het begin van dit artikel al meer informatie gelezen hebt. In een contentplan geef je exact aan wanneer content online moet komen, welke content dit moet zijn en voor wat voor soort content je gekozen hebt.

Maak daarbij onderscheid tussen bijvoorbeeld blogartikelen, betaalde content, posts op social media en offline content. Ook dit moet terugkomen in jouw Content Marketing Strategie én in jouw contentplan. Eigenlijk vullen het contentplan en de Content Marketingstrategie elkaar perfect aan.

Kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Dan is het gebruik van planning software absoluut aan te raden. Met de beste planning software kan je bijvoorbeeld de geschreven content op de juiste wijze in gaan plannen. Daardoor voorzie je jouw doelgroep van een continue stroom van nieuwe informatie, waardoor je onder meer aan jouw naamsbekendheid weet te werken. Uiteindelijk draagt dit óók bij aan het behalen van de gestelde content-doelen (zie stap 1).

Tips voor het implementeren van een Content Marketing Strategie

Wil je aan de slag gaan met het maken van een Content Marketing Strategie? Dan is het goed om te weten dat je hier de nodige tijd in moet steken. Je moet bovendien belangrijke knopen door gaan hakken.

Heb je de strategie uiteindelijk volledig uitgewerkt? Dan is het zaak om deze op de juiste wijze te gaan implementeren. Daar hebben wij een handige tip voor.

Zorg voor de perfecte infrastructuur

Als je de strategie wilt gaan implementeren, heb je daar de juiste infrastructuur voor nodig. Zorg daarom voor onder meer de volgende zaken:

  • Kies een geschikt planning software systeem uit. Met dergelijke software weet je jouw content perfect in te plannen.
  • Zorg voor een perfecte website. Als je de content eenmaal geschreven hebt, is het zaak dat de content op een perfecte website geplaatst wordt.
  • Zorg voor kwalitatieve tekstschrijvers. Content is onwijs belangrijk; durf dus te investeren in professionele tekstschrijvers.

Ben je nog op zoek naar een partij die een perfecte website voor jou kan maken? Gaat jouw voorkeur daarbij wellicht uit naar een op-maat-gemaakte website? Hecht je ook veel waarde aan de gebruiksvriendelijkheid van de website? Dan ben je bij Yooker aan het juiste adres; vraag direct een offerte bij ons op en zet de eerste stappen naar een perfecte website én naar een perfecte Content Marketing Strategie!

Deze blog wordt mogelijk gemaakt door De Software Vergelijker

Geschreven door Romano Groenewoud

Romano Groenewoud is werkzaam als freelance SEO specialist voor ZZP en MKB Nederland. Zijn bijnaam is ‘SEO Geek’. Dit is wat hij is: Romano leeft, eet, drinkt, slaapt en ademt zoekmachine optimalisatie.

Bekijk ook onze andere artikelen.

Bekijk al onze categorieën.

yooker-blog-categorie-webdevelopment
Webdevelopment

Lees meer $

yooker-blog-categorie-google
yooker-blog-categorie-marketing
Online Marketing

Lees meer $

Business

Lees meer $

E-commerce

Lees meer $

Grafisch ontwerp

Lees meer $

Hosting

Lees meer $

Loading...