Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een effectieve manier om bezoekers naar je website te trekken. SEO ontwikkelt voortdurend en het is een enorme uitdaging om op de hoogte te blijven van de laatste updates. Het kost veel tijd, maar dat is ook zeker de moeite, want ongeveer 70% tot 80% van de gebruikers concentreert zich uitsluitend op organische resultaten en negeert betaalde resultaten. Bovendien leidt ongeveer 28% van die zoekopdrachten tot conversies, wat resulteert in een aankoop.
De beste SEO-prestaties vereisen aandacht voor veel statistieken, waaronder verkeer, backlinks en sociale shares. In deze blog bespreken we de belangrijkste SEO-trends op het gebied van zoekmachineoptimalisatie waarop je kunt inspelen.
1. Kunstmatige intelligentie zal een grotere rol spelen in SEO
Kunstmatige intelligentie (AI) verandert de manier waarop mensen omgaan met online content. Het algoritme, RankBrain genaamd, werd een paar jaar geleden onthuld en speelt een belangrijke rol in de rangschikkingsfactoren van Google voor de resultaten van pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s).
De grote vraag is dus: hoe optimaliseer je je SEO voor RankBrain? Hoewel de zoekmachinegigant geen details deelt, zijn experts van mening dat de gebruikerservaring de leidende factor is. Je kunt dan denken aan de klikfrequentie en de tijd die op een pagina wordt doorgebracht. Goede content kan deze factoren positief beïnvloeden. Een SEO tool kan je helpen de pagina te beoordelen op basis van punten als leesbaarheid, backlinks en meer.
2. Voice Search heeft invloed op zoekopdrachten
Dankzij innovaties als Google Assistant, Apple’s Siri en Amazon’s Alexa heeft de technologie voor spraakgestuurd zoeken (Voice Search) een lange weg afgelegd. De technologie is de afgelopen jaren steeds beter geworden en daarmee ook populairder. Het percentage huishoudens dat naar verwachting in 2022 een slimme luidspreker heeft, is zelfs 55%.
Overweeg om je zoekwoorden te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten. Identificeer langere zinnen die mensen ook in dagelijks leven gebruiken. Wanneer mensen typen, hebben ze de neiging om zinnen af te korten. Iemand kan bijvoorbeeld een gesproken zoekopdracht geven: “Wat zijn de nieuwe SEO-trends voor 2021?” maar als hij typt kiest hij de woorden “nieuwe SEO-trends 2021”.
3. Mobielvriendelijkheid heeft invloed op de zoekresultaten
In 2019 introduceerde Google mobile-first indexering, wat betekent dat de zoekmachine voornamelijk naar de mobiele versie van een website kijkt. De zoekmachine ziet dit als hoofdversie in plaats van de desktopversie. Deze wijziging is logisch, aangezien bijna 73% van de internetgebruikers in 2025 toegang heeft tot internet via mobiele apparaten. Controleer hoe effectief je mobiele site is met de gratis mobielvriendelijke test van Google. Neem vervolgens een kijkje in het rapport ‘mobiel gebruiksgemak’ in Google Search Console en optimaliseer waar nodig. Om ervoor te zorgen dat je pagina gebruiksvriendelijk is, moet je ervoor zorgen dat Google je URL’s kan crawlen.
4. Content volgens het EAT-principe scoort hoger
Google herhaalt continue dat de kwaliteit van de content van cruciaal belang is voor een succesvolle ranking. Maar wat betekent “kwaliteit” eigenlijk voor Google? Google verwijst naar het EAT-principe: deskundigheid, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid. Deze factoren bepalen of een website nuttige content van hoge kwaliteit bevat.
Er zijn verschillende manieren om hoogwaardige content te realiseren. Maak bijvoorbeeld eerst een profiel van een persoon die je producten afneemt, zodat je begrijpt wat voor soort inhoud je moet maken. Doe ook onderzoek naar de zoekintenties, waarmee je in kaart brengt hoe de klant naar content op je website zoekt (en daar vervolgens doorheen reist). Gebruik deze informatie om content te maken die bij de doelgroep past. Als je je bijvoorbeeld richt op tieners, dan verdient video waarschijnlijk de voorkeur. Als je je richt op een ouder publiek, is video wellicht minder aantrekkelijk.
5. Lange content helpt SERP’s te verbeteren
Volgens diverse onderzoeken krijgt lange content met meer dan 3.000 woorden drie keer meer verkeer en zijn ze – logischerwijs – vindbaar op meer (long tail) zoektermen. Je kunt je dus op lange content richten om een hogere posities in de zoekresultaten te verkrijgen. Er is wel een kanttekening: de content moet van kwaliteit zijn, bijvoorbeeld volgens het EAT-principe, zodat bezoekers geholpen worden, want anders kan het negatieve invloed hebben op je ranking.
Hoe bereik je dit? Verdeel de content bijvoorbeeld in secties met H2- en H3-subkoppen om deze scanbaar te maken. Zorg ervoor dat, als je linkt, je linkt naar relevante bronnen met een hoge autoriteit. Zorg er ten slotte voor je content gemakkelijk te delen is, bijvoorbeeld met social buttons aan het einde en/of begin van de content.
6. Featured snippets worden prominenter
Featured snippets, die in 2017 zijn uitgerold, zijn een soort snelkoppeling om bekendheid te verkrijgen in Google. Soms, wanneer je iets in Google zoekt, zie je een uitgelicht fragment bovenaan de SERP’s, boven de daadwerkelijke resultaten. Dat is een featured snippet. Het scoren van een featured snippet is een geweldige manier om op die begeerde eerste pagina met resultaten te komen. Bovendien verkrijgen fragmenten aanzienlijk meer verkeer dan alle andere resultaten.
Featured snippets tonen een stukje informatie, vaak gestructureerd, zoals een lijstje of een antwoord op een vraag. Er zijn ook rich snippets, waaronder afbeeldingen, op sterren gebaseerde recensies, productprijzen en soortgelijke stukjes informatie. Om deze snippets te maken, concentreert u zich op vraag gebaseerde zoekopdrachten en relevante zoekwoorden. Hieronder een voorbeeld.
7. Een effectieve SEO-strategie moet een video bevatten
Online video’s zijn de toekomst. YouTube heeft meer dan 1 miljard gebruikers. Als je nog geen video’s maakt, dan is dit het moment om ermee aan de slag te gaan (of er in ieder geval over na te denken).
Heb je bijvoorbeeld een YouTube account? Optimaliseer dan je profiel. De beschrijving mag niet vol met zoekwoorden staan, maar moet ook een gebruiksvriendelijk overzicht bieden van waar je kanaal over gaat. Vervolgens kun je ook de individuele video’s optimaliseren met zoekwoorden en deeplinken. Ook trefwoorden in de omschrijving zijn, net als in de zoekmachines, cruciaal om gevonden te worden. Tot slot kun je een linkje toevoegen naar je website, zodat men kan converteren.
8. Beeldoptimalisatie speelt een grotere rol bij het zoeken
Het visueel zoeken naar afbeeldingen is enorm toegenomen en verbeterd. Vroeger konden mensen gewoon naar afbeeldingen kijken. In de toekomst zullen mensen afbeeldingen kunnen gebruiken om producten te kopen, informatie te verkrijgen en meer. Je kunt bijvoorbeeld een deel van een afbeelding selecteren om daarop verder te zoeken, bijvoorbeeld een broek die een persoon draagt, met de mogelijkheid om het direct te kopen. Google heeft lang aangedrongen op de juiste markering en optimalisatie van afbeeldingen, dus het is logisch dat dit deel uitmaakt van hun langetermijnplanning.
Als de afbeeldingen op je website nog niet zijn geoptimaliseerd, ga er dan direct mee aan de slag. Gebruik relevante afbeeldingen van hoge kwaliteit en zorg ervoor dat je de bestandsnaam aanpast door het fotobestand zo te labelen dat het relevant is voor de content op de bijbehorende pagina. Gebruik alt-tags, die crawlers gebruiken om afbeeldingen te rangschikken, zodat afbeeldingen ook beter scoren.
9. Semantische zoekwoorden worden belangrijker
Vroeger concentreerde SEO specialisten zich vooral op primaire zoekwoorden. Nu weten we dat secundaire zoekwoorden minstens zo belangrijk zijn. Semantisch zoeken en optimalisatie van zoekintenties zullen steeds belangrijker worden in de toekomst. Google kijkt niet alleen meer naar reeksen woorden. Het analyseert ook de context van een zoekopdracht en probeert de zoekintentie van een gebruiker te achterhalen. En dat betekent: hoe meer relevante informatie wordt verstrekt – via gerelateerde primaire en secundaire zoekwoorden – hoe beter.
10. Lokale zoekresultaten zullen een grotere rol spelen in SEO-strategieën
Wanneer mensen aan internet denken, denken ze vaak aan het mondiale karakter ervan. Het is een feit dat de meeste mensen zoekmachines gebruiken om lokale producten en diensten te vinden. Ze zijn bijvoorbeeld op zoek naar een buurtrestaurant en niet naar eentje die aan de andere kant van de wereld zit. Lokale SEO is belangrijk en het ontwikkelt zich voortdurend. Dit komt onder andere door de opkomst van zoekopdrachten zonder klikken. Bij een zoekopdracht zonder klikken wordt de zoekopdracht van de gebruiker beantwoord via het fragment van de zoekresultaten zelf, bijvoorbeeld featured snippets. Ze krijgen dus al antwoord, zonder dat ze hoeven te klikken op een van de resultaten.
Conclusie
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is continue in ontwikkeling. De dagen van het simpelweg optimaliseren van zoekwoorden en metatitels zijn voorbij. Met de huidige trends van SEO moet je aan van alles denken, van spraakbesturing tot video content en optimalisaties van afbeeldingen tot linkbuilding. Daarnaast spelen statistieken van je website, zoals de time on site en bounce percentage, een steeds grote rol bij het bepalen van de rangschikking van je websites. Uit deze statistieken maakt Google op of je website gebruiksvriendelijk is. Deze statistieken veranderen voortdurend en het is van cruciaal belang om daarvan op de hoogte te blijven en indien nodig bij te sturen. De juiste SEO-tools kunnen je helpen de informatie te krijgen die je nodig hebt om een SEO-strategie te analyseren en bij te sturen. Je kunt gebruikmaken van gratis Google tools als Google Analytics en Google Search Console, maar je hebt ook betaalde tools.
Dit is een gastblog geschreven door : Jeroen van der Zwet – JMPromotions