Veel mkb-websites en webshops halen er niet uit wat erin zit!
Ze hebben meestal aardig wat bezoekers, zijn bekend op social media… maar als je gaat
kijken naar het conversiepercentage (aantal conversies / aantal bezoekers), is dit bij de
meeste mkb-websites / -shops nog best laag. Zeker als je het vergelijkt met een wel
geoptimaliseerde online site of shop!
Dit kan soms factor 2 – 4 schelen, uitgedrukt in conversieratio!
Van site / shop naar online marketingmachine
Conversie verhogen zorgt ervoor dat de online effectiviteit van je website of webshop stijgt. Dat je website of webshop klaar is in al zijn facetten om meer aanvragen, leads, klanten en orders te gaan ontvangen. Haal het maximale uit je site of shop, haal het maximale uit je online bezoekers!
Marco Bouman – conversie optimalisatie specialist
Ik start eerst met het toelichten van de term ‘conversie optimalisatie’, voordat ik inga op hoe
je nu meer uit je website / webshop halen kunt.
Wat is conversie optimalisatie?
Conversie optimaliseren is het optimaliseren van de kans, de hoeveelheid en de frequentie dat een individuele gebruiker van je website converteert, ofwel: een bepaalde actie maakt die jouw organisatie iets oplevert. Met andere woorden: je probeert het maximale uit je bezoekers te halen
Wat is een conversie?
Een conversie is een gewenste actie die bezoekers op jouw website / in jouw webshop doen, zoals: een offerteaanvraag, een (eerste) bestelling, een telefoontje, een aanmelding op een programma, een inschrijving op een nieuwsbrief etc.
Het maximale uit je webshop / website halen!
Conversie optimalisatie is dus het streven om meer uit je bezoekers te halen. Dit heeft niets
te maken met meer bezoekers genereren, maar met juist meer aanvragen / orders uit
hetzelfde aantal bezoekers halen. En daar liggen vaak grote kansen voor het mkb! Want veel
mkb-websites zijn wat dat betreft lek! Hier liggen dus kansen!
Hier zes belangrijke conversie optimalisatie tips
1.Trek bezoekers aan van hoge kwaliteit
Veel mkb-websites hebben wellicht aardig wat bezoekers, maar hoe kwalitatief zijn ze? Veel
bedrijven werken met affiliatie marketing of zetten snel een Google Ads-campagne in elkaar
en werken veel met display ads, maar wie komt daar op af? En wat doen deze bezoekers
echt?
Nauwelijks iets.
Slechte kwaliteit bezoekers is een veelvoorkomend iets. Lage kwaliteit bezoekers zorgen voor
weinig echte harde online resultaten. Ze bouncen snel en hebben een lage sessieduur.
Kwalitatieve verkeerskanalen
Er zijn vele kanalen om bezoekers te trekken: Google Ads, social media, affiliate marketing,
gericht adverteren, via de nieuwsbrief etc. Allemaal mooie kanalen, maar het blijkt dat
(nieuwe) bezoekers die binnenkomen via zoekmachines vaak het meest kwalitatief zijn. En
dit kanaal kan bijna vaak behoorlijk uitgebreid worden.
Hier de meest voorkomende traffickanalen in volgorde van kwaliteit (1 = kwalitatief, 7 = minst
kwalitatief). Dit kan overigens per domein verschillen, dit is een gemiddelde.
- Google organisch
- Google Ads
- Nieuwsbrieven (kan kwalitatiever zijn, als het gaat om een speciale aanbieding)
- Verwijzende websites (kan ook lager staan, afhankelijk van de verwijzers)
- Social media (qua opbouwen naamsbekendheid is dit prima, maar wanneer ik puur kijk
naar conversie, draagt dit kanaal vaak weinig bij) - Display ads (onderdeel van Google Ads, adverteren via display-advertenties)
- Affiliate marketing
Hoe kwalitatiever het verkeer, des te hoger het conversie percentage.
2. Werk aan een heldere positionering online
Coolblue of bol.com kent iedereen. Maar mkb-websites niet. Vaak is het zo dat 80% of meer
van de bezoekers een ‘nieuwe bezoeker’ is. Die komen dus op een voor hun nieuwe
website. Waar ben ik? Wat kan ik hier verwachten? Kan ik hier vinden wat ik zoek? Waarom
zou ik hier überhaupt blijven? Dit zijn vragen waar men mee loopt…
Een belangrijk onderdeel van conversie optimalisatie is online positionering. Dit betekent dat
het erg belangrijk is om het karakter van je website helder te maken. Dat de antwoorden op
de vragen van zojuist direct helder zijn! Dat men er niet naar op zoek hoeft.
Maak dit duidelijk, het liefst op een prominente plek op jouw website (zichtbaar op iedere
pagina), bijvoorbeeld in de websiteheader! Wat hier ook bij hoort, is het plaatsen van mooie
houtsnijdende USP’s (unique selling points). Meestal hanteer ik er een stuk of vier.
Ook kun je deze USP’s en overige positionering goed integreren in de teksten, in je
mailhandtekening, in je footer, in promotieblokken etc.
3. Verleid je bezoekers online
Een zeer belangrijk onderdeel bij conversie optimalisatie zijn wervende webteksten. Teksten
die aanzetten tot verder lezen, tot verleiding. Dit is wat wervende teksten kunnen doen.
Bezoekers zijn hier vatbaar voor, maken een hogere sessieduur en zullen sneller doorlezen /
doorklikken. Hier een aantal elementen die hiertoe bijdragen:
Spreek je doelgroep direct aan
‘Je’ of ‘jij’ in plaats van ‘wij’. Je teksten zijn geschreven voor je bezoeker en niet over je
bedrijf. Dat is een wezenlijk verschil. Je bent er voor je bezoeker, in alles!
Schrijf beknopt
Online bezoekers lezen niet / nauwelijks. Dus geen lappen tekst, geen hele volle pagina’s,
maar het liefst korte alinea’s met heldere kopjes, zodat bezoekers makkelijk kunnen scannen
en kunnen kiezen wat ze wel of niet willen lezen.
Verkoop gaten, geen boren
Bij wervende webteksten gaat het erom dat je schrijft over het resultaat van wat je aanbiedt.
Niet zozeer het proces, maar wat je krijgt als je in zee gaat… het eindresultaat.
Zet je teksten in de juiste volgorde
Direct met je aanbod naar voren komen is te snel; je slaat wat stappen over. Hier een
eenvoudig model, met volgorde, van wervende websiteteksten:
- Benoem de problemen waar je bezoeker mee zit.
- Besteed aandacht aan de oorzaken hiervan.
- Geef aan hoe het ook kan.
- Communiceer wat je voor hen kunt betekenen.
- Zet aan tot actie.
4. Creëer slimme conversiepaden
Wat ik daarmee bedoel, is het volgende. Zorg ervoor dat potentiële klanten / nieuwe
bezoekers makkelijk door je website gaan. Dat er voldoende interne linkjes staan (naar je
specialiteiten, je aanbod, je blog, zoekwoordpagina’s etc.), zodat dit helder is. (Interne links
zijn ook goed vanuit SEO-oogpunt!)
Vaak gebruiken we mooie CTA’s (‘calls to action’). Dit zijn buttons, vaak opvallend en
onderaan de pagina, die je bezoeker uitnodigen om erop te klikken. Bijvoorbeeld:
- Vraag nu een offerte aan.
- Bestel nu.
- Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
- Maak een terugbelafspraak.
- Etc.
5. Geef!
Klinkt wellicht een beetje raar… maar een hele goede manier om nieuwe bezoekers ‘op te
warmen’ is geven. Onvoorwaardelijk geven. Ik heb geleerd dat wat je geeft, je terugkrijgt. Dit
zou je ook zo kunnen zien binnen websiteverband.
Wanneer je wat weggeeft, geef je de bezoeker de mogelijkheid om op een laagdrempelige
manier kennis met jullie bedrijf / website te maken. Er gebeurt wat, een bezoeker doet wat.
Wellicht nog niet de hoofdprijs, bijvoorbeeld een offerteaanvraag, maar hij neemt de moeite
om wat te doen.
Voorbeelden van online geven
- Een gratis e-book
- Een mooie whitepaper
- Een gratis telefonisch adviesgesprek
- Een gratis exemplaar van een waardevol rapport
- Een gratis scan
- Etc.
Het is belangrijk dat wat je geeft goed aansluit bij wat je op je website aanbiedt.
6. Zorg voor een solide basis
Los van de creatie van een mooie eerste indruk van je website (bij nieuwe bezoekers) is het
zaak om mogelijke drempels zo veel mogelijk weg te halen. Hieronder vind je een aantal
veelvoorkomende online drempels:
- Laadsnelheid: Dit is vaak een potentieel irritatiepunt. Dit verhelpen is ook goed voor organische vindbaarheid: een snelle blog doet het beter in de zoekresultaten van de zoekmachine.
- Te lange alinea’s: Online lezen gebeurt veel vluchtiger. Zijn alinea’s te lang of is je content kolom te breed, dan haakt men sneller af. Bezoekers willen graag kunnen scannen.
- Te commercieel: Kijk uit met het gebruik van pop-ups en automatische berichten, dit kan zeker op nieuwe bezoekers erg agressief overkomen.
- Actueel: Wanneer je data gebruikt, zorg dan dat je actueel blijft.
- Gebruik H2-kopjes: Maak je pagina’s leesbaar met voldoende (H2) kopjes, ook zeer goed voor SEO-doeleinden.
- Slordig design: Wanneer je inzet op conversie optimalisatie, wil je niet dat bezoekers afhaken vanwege een inconsistent, slecht geïmplementeerd design. Wees vooral rustig met diverse kleurencombinaties en zorg voor een strak design.
- Transparantie: Veel bezoekers hechten er waarde aan te weten wie erachter zit. Als deze informatie te summier is, kan dit snel een reden zijn om af te haken. Het is handig om KvK, btw, adresgegevens, telefoonnummer etc. duidelijk op de website te hebben.
Ook het maximale uit je webshop / site halen?
Als het lukt om deze tips te implementeren, dan wordt je website aantrekkelijker en
effectiever. Als er nu bijvoorbeeld 1 aanvraag op de 100 bezoekers binnenkomt… dan
kunnen dat er zo 3 of 4 worden op dezelfde hoeveelheid bezoekers.
Bovenstaande tips zijn de meest voorkomende conversie optimalisatie punten, maar er zijn
er natuurlijk nog veel meer. Wees je ervan bewust wat het optimaliseren van je website kan
betekenen.
Ik hoop dat je wat aan dit artikel hebt gehad!
Over de auteur
Marco Bouman is online groeiconsultant sinds 2007 en hij helpt
met veel plezier MKB-bedrijven met online groeien. Speerpunten in zijn aanpak zijn conversie
optimalisatie en SEO.