Je hebt misschien al wel het een en ander gehoord of gelezen over SEO of zoekmachine optimalisatie. Maar wat is dit nu eigenlijk? En hoe pas ik dit toe op mijn eigen website of webshop? In dit artikel neem ik je mee door de basiskennis om jouw website zoekmachine-proof te maken.
Wat is SEO eigenlijk?
SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Dit wil zeggen dat je diverse technieken gebruikt zodat de zoekmachines hem beter kunnen lezen, en de waarde goed kunnen inschatten. Ieder bedrijf wil zo hoog mogelijk staan in de organische zoekmachine ranking. Een hoge positie levert je al snel tientallen of honderden bezoekers per dag op. Je website bestaat natuurlijk niet uit een pagina, je wit dus dat al je pagina’s goed gevonden worden. Daarom is zoekmachine optimalisatie een van de meest duurzame en efficiëntste online marketing tactieken.
“Geen andere marketingmethode is op de lange termijn zo efficiënt als SEO”
Waaruit bestaat SEO?
Zoekmachines indexeren je website en geven deze een waarde mee. Hoe beter je SEO op je website, hoe hoger de waarde die je website krijgt toegewezen, des te hoger je in de zoekresultaten te vinden bent. Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit on-page SEO en off-page SEO. Wat dit betekent, leg ik je hieronder uit. In mijn blog van volgende week licht ik alle onderdelen nog eens extra toe. Met on-page SEO bedoelen we alle technieken die je toepast op je website. Dit bestaat uit diverse onderdelen zoals:
Content optimalisatie:
Hoe beter je content, hoe hoger de waarde van je website. Goede content is het belangrijkste SEO-element voor je website. Denk hierbij dan aan:
Goede paginatitels: verwerk zoekwoorden in de titel, het liefst aan het begin.
Meta Description: verwerk je zoekwoorden ook in de meta description. Wanneer mensen zoeken worden de zoekwoorden vet afgebeeld.
H1 headings en H2 headings: zorg dat je zoekwoorden verwerkt zijn in de headings van je pagina.
Pagina tekst: verwerk ook de zoekwoorden in je bodytekst.
Interne links: plaats een interne pagina-link in het zoekwoord in je bodytekst.
Image optimiation: afbeeldingen vallen ook onder content. Zorg dat de zoekwoorden terugkomen in de bestandsnaam, de alt tag en de titel tag van de afbeelding.
Er wordt ook wel gezegd; “Content is King”
Technische optimalisatie:
Het is erg belangrijk om te zorgen dat de technische aspecten van je website op orde zijn om je ranking te verhogen. Hierbij moet u denken aan:
Een snelle website (de laadtijd van je pagina’s)
Gebruikersvriendelijke website (gemakkelijk te doorzoeken met een goede structuur)
Begrijpelijk voor zoekmachines (eenvoudig leesbaar)
Met off-page optimalisatie bedoelen we technieken die gebruikt worden buiten je website om. Off-page SEO heeft niet alleen te maken met linkbuilding, zoals de meeste mensen denken. Maar het is meer dan dit. Off -page SEO bestaat namelijk ook uit diverse elementen zoals:
Linkbuilding:
Het plaatsen van links van jouw website, op een andere website. Dit zorgt voor een positieve en hoge waardering door de zoekmachines.
Social media:
Het delen van interessante artikelen, of belangrijke pagina’s van je website kan beïnvloed wel degelijk de zoekresultaten van je website. Het is nooit officieel bevestigd door Google dat het bijdraagt aan de vindbaarheid van je website, maar SEO-experts geloven van wel.
SEO termen uitgelegd:
Zoals je ook in dit artikel kan lezen worden er veel verschillende termen gebruikt om iets aan de duiden. Ik wil je graag een aantal van die vaktermen uitleggen, zodat jij ook het maximale uit je website SEO kan halen.
Zoekwoord: het woord (of woordcombinatie) die mensen intypen bij Google of een andere zoekmachine.
Ranking: de organische positie in de zoekresultaten van de zoekmachine. De positie van het resultaat kan per persoon, per locatie, per apparaat en per tijdstip verschillen. Dit komt door het continu algoritme wat iedere seconde van de dag veranderd. Het kan zijn dat als je thuis zoekt je op nummer 1 staat, en bijvoorbeeld op je werk op nummer 3. Je kan jezelf verzekeren van een hoge positie door gebruik te maken van Google Adwords.
Metatags: zoekmachines gebruiken metatags om bijvoorbeeld in de omschrijving een zoekresultaat te tonen. Metatags zijn stukjes code die worden toegevoegd op een pagina of aan andere content zoals afbeeldingen en video’s.
Meta description: dit wordt vaak getoond als omschrijving van een pagina in de zoekmachine. Dit is per pagina in te stellen via het beheersysteem van een website.
Backlinks: dit zijn links op een website, die door linken naar een andere website.
Hoe bepaal ik welk zoekwoord ik moet gebruiken?
Om hierachter te komen is het goed om eens onderzoek te doen welk zoekwoord het beste bij jouw website past. Dit kan je doen door zelf de zoekwoorden in te typen bij Google. Je kunt dan zien of je de gewenste resultaten krijgt te zien. Een fijne online tool is Google Ads zoekwoorden planner. Je kan gratis een Google Ads account aanmaken en je zoektermen invullen waarvan jij denkt dat mensen op zoeken. Pas vervolgens filters toe en zet je woorden op verschillende manieren neer om een lijst te zien met de woorden die het beste bij jouw website passen. Je ziet hier ook hoeveel concurrentie je hebt op de zoekwoorden.
Samen kijken naar de beste digitale oplossing voor jouw organisatie, dat is het motto van onze auteur Eric Wils. Met de passie en ervaring op online gebied deelt hij graag zijn kennis over diverse uiteenlopende onderwerpen.
Ontvang als eerste onze nieuwe artikelen in jouw mailbox!
In de steeds complexer wordende wereld van digitale marketing, wordt het beheren van Google Ads-campagnes een uitdaging die steeds meer expertise en...