Een website is veel meer dan een digitaal visitekaartje. Als je het op een goede manier aanpakt kan het je veel leuke nieuwe klanten opleveren, en zelfs meer vrijheid. Eigenlijk kan elk onderdeel van je bedrijf via je website lopen.
Je 1:1 diensten
Om te beginnen kun je al je diensten via je website laten lopen. Het informeren, de betaling, facturen en de onboarding. Misschien zelfs overige onderdelen van je processen zoals het sturen van intakeformulieren en inplannen van afspraken voor sessies. Door álle betalingen via je website te laten lopen zorg je dat je dus meer omzet via je website draait en dat je uiteindelijk veel meer tijd overhoudt in je bedrijf.
Uiteindelijk ben jij ook veel minder nodig in je bedrijf en houd je veel meer tijd over om nóg meer inkomstenbronnen te koppelen.
Digitale producten / Passief inkomen
Als jij momenteel alleen een hoofdaanbod hebt waarbij je factureert op basis van je werkuren of als je alleen 1:1 trajecten aanbiedt, laat je een hoop kansen liggen. Bij passief inkomen maak je iets 1 keer en kun je het blijven verkopen. Je hoeft hier dus geen tijd meer in te investeren. En als je het goed aanpakt ontwerp je iets wat in je marketingstrategie past. Dat betekent dat het als een instapproduct voor je hoofdaanbod kan dienen en een digitaal product als downsell voor als iemand je hoofdaanbod niet passend vindt.
Belangrijk dat je bij passieve inkomstenbronnen alle stappen automatiseert. De betaling, het sturen van het product, eventuele handleidingen voor gebruik, sturen van facturen en bevestigingen en de overige mailfunnel voor upsells. Zo kun je ook geld verdienen op dagen dat je zelf niet werkt.
Voor elk product dat je aanmaakt heb je een aparte landingspagina op je website nodig. Zorg vooral ook dat je product in je menu’s te vinden is en op een aantal andere pagina’s. Daarnaast is SEO optimaliseren belangrijk zodat je landingspagina’s in Google te vinden zijn. Houd er wel rekening mee dat dit minimaal 3 maanden kan duren. Goed om daarnaast je digitale producten ook via andere kanalen te promoten zoals social media.
Voorbeelden van digitale producten:
- Templates
- Betaalde e-book
- Membership
- Online cursus
- Spreadsheets
- Bundels
E-mailmarketing
Zoals eerder genoemd is het slim om een mailfunnel in te stellen. Dit is verstandig bij het verkopen van je digitale producten, maar ook zeker bij gratis weggevers zoals een gratis e-book of masterclass. Heb je geen producten? Dan kun je een mailfunnel koppelen aan een nieuwsbrief. Je mailt je leads dan 1 of 2 keer per week zodat je ze warm maakt voor je aanbod. Het werken met tijdelijke acties loopt ook vaak goed via een mailfunnel.
Naast dat een mailfunnel nodig is voor leads, is het ook nodig om te automatiseren. De processen van je 1:1 diensten maar ook als je passief inkomen hebt. Deze inkomstenbronnen zijn juist interessant omdat je er weinig werk aan hebt. Maar wat je wel echt nodig hebt is een goed mailsysteem. Het geld wat je hierin investeert verdient zichzelf weer terug.
Affiliate marketing
Door affiliate marketing in te zetten op je website heb je nog een inkomstenbron te pakken. Deze kun je zelfs op twee manieren inzetten. Aan de ene kant kun je affiliate partners vinden die jouw diensten en producten gaan promoten en verkopen. Zij ontvangen dan telkens commissie voor elke sale. Op je eigen website kun je bijvoorbeeld plugin WP affiliates manager gebruiken waarbij je je eigen affiliate systeem hebt. Partners kunnen zich hier dan voor inschrijven en hebben elk hun eigen dashboard. Of je houdt het handmatig in een systeem bij en spreekt onderling af wat de verdiensten zijn.
En aan de andere kant kun je affiliate linkjes in blogs op je website plaatsen. Blogs kunnen jaren later nog gevonden worden dus het is een vorm van duurzame content. Zoek bijvoorbeeld affiliate programma’s waarbij je je kunt aanmelden. Je kunt dan cursussen of producten promoten die mooi aansluiten bij jouw bedrijf. Je schrijft telkens specifieke blogs over onderwerpen uit deze producten en plaatst er affiliate linkjes bij. Zodra iemand jouw blog leest en iets koopt via dat linkje, ontvang jij een bepaald bedrag. Affiliate linkjes kun je ook in je e-mailhandtekening en nieuwsbrieven plaatsen.
Geld verdienen met ál je pagina’s
Niet alleen je dienstenpagina’s of shop kunnen sales opleveren. Al jouw pagina’s kunnen een bijdrage leveren aan een hogere omzet. Als jij je website SEO optimaliseert en iemand via jouw over mij pagina binnenkomt, wil je dat diegene ook actie onderneemt. Laat je bezoekers niet aan hun lot over en leidt ze naar de juiste informatie. Daarom heeft elke pagina op de juiste plekken call to action knoppen nodig en een strategische klantreis.
Werk je met gratis weggevers en digitale producten? Kijk dan ook op welke pagina’s deze van toegevoegde waarde zijn. Zo haal je het maximale uit je aanbod en je gehele website.
Je website als verlengstuk van jou en je bedrijf
Zonde als je je website alleen als informatiepunt gebruikt. Als je het maximaal inzet kan het zelfs als extra medewerker in je bedrijf werken. Het wordt een verlengstuk van jou en je bedrijf. Het kan verbinding maken met je ideale klant, een goed woordje voor je doen, je producten en diensten verkopen en klantcontact regelen.
Een sterke website is geen kostenpost maar winstgevend onderdeel van je bedrijf. En vooral als je minimaal 3 inkomstenbronnen via je website laat lopen. Wees niet bang om te investeren in systemen die je nodig hebt want die zorgen ervoor dat alles soepel verloopt ook als jij er niet tussen zit. Denk maar inschrijvingen voor je online cursus en hoe fijn het is als jouw cursisten automatisch hun inloggegevens en vervolgstappen ontvangen. Wij helpen je graag met alle mogelijkheden hiervoor!
Dit artikel is geschreven door Kelly de Vries – Drawing Monkey SEO en Webdesignbureau