Ieder jaar komen er weer nieuwe marketingtechnieken of strategieën die voor goede resultaten zorgen, zo ook in 2023. Natuurlijk wil jij meegaan in de laatste trends en technieken. Wij vertellen je daarom graag in dit artikel alles over dé marketingtrends voor 2023.
Influencer marketing
Allereerst starten we met influencer marketing.
Influencer marketing zien we momenteel al vaak voorbij komen, dit is sinds 2012 al onwijs hard gegroeid. Ook in 2023 zal dit verder groeien en daardoor een belangrijke rol gaan spelen op de markt, deze manier van marketing wordt vaak gekozen doordat het een redelijk eenvoudige manier is om een gigantisch aantal mensen te bereiken. Maar ook doordat een influencer het vertrouwen van het publiek al heeft, hierdoor zal het publiek eerder overgaan tot kopen.
Echter wordt bij deze manier van marketing nog vaak de fout gemaakt dat de influencer en het bedrijf een mismatch is, het is belangrijk om een influencer te benaderen die bij jouw doelgroep past waardoor het nog effectiever zal zijn.
Interactieve marketing
Als 2e trend bespreken we interactieve marketing. Dit zal onwijs groeien in 2023, momenteel zie je interactieve marketing al vaak voorbij komen door middel van een chatbot of VR.
Interactie marketing is erg interessant omdat het een hoop werk ontnemen van een personeelsleden binnen het bedrijf. Daarnaast hebben klanten tegenwoordig meer behoefte om persoonlijke, snelle en efficiënte hulp te krijgen dan ooit tevoren, bovendien is het ook een stuk leuker om interactie te krijgen met de klant.
Interactie marketing geeft ook een hoop transparantie zodat bezoekers snel kunnen zien wie er achter het bedrijf zitten maar ook met hun in contact kunnen komen, dit schept een hoop vertrouwen voor de klant waardoor zij eerder over zullen gaan tot kopen. Op heel veel sites wordt tegenwoordig al gebruikt gemaakt van een chatbot, deze zullen in 2023 verder ontwikkeld worden wat ervoor zal zorgen dat ze persoonlijker en intelligenter worden.
Een chatbot is ideaal bij een korte vraag zodat deze snel beantwoord kan worden, echter zijn deze chatbots nu nog redelijk beperkt. In 2023 zullen veel chatbots verder ontwikkeld worden waardoor deze chatbots complexere problemen op kunnen lossen, hierdoor wordt de werkdruk van het personeel op bepaalde afdelingen verlicht doordat bezoekers minder snel via de telefoon of een mail een vraag zullen stellen.
Videomarketing
Verder zal in 2023 videocontent enorm belangrijk worden, mensen verliezen snel hun concentratie dus is het belangrijk om snel en duidelijk jouw boodschap over te brengen. Daarnaast leven mensen sneller dan ooit, dus content die gekeken kan worden tijdens het uitvoeren van andere werkzaamheden is nu zeer in trek.
Uit onderzoek is gebleken dat het merendeel van de bezoekers op een website of webshop een videoboodschap verkiest boven een stuk tekst. Echter blijft het even belangrijk dat mensen jouw stukje onthouden, dus zal alle informatie die je wilt overbrengen in een kortere tijdsduur verteld moeten worden terwijl de boodschap toch duidelijk moet blijven.
Video’s waarin wordt laten zien hoe een product werkt of wat je er allemaal mee kunt doen, doen het vaak het beste op de online markt. Een voorbeeld van een platform waarop veel van dit soort video’s staan is tiktok, dit platform zal ook erg blijven stijgen in populariteit.
Duurzame marketing
Duurzaamheid is belangrijk, vooral anno 2023. Mensen worden steeds bewuster van hun impact op de wereld, dit zal leiden tot klanten die bewustere keuzes gaan maken.
Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat 66% van de mensen bereid is om meer te gaan betalen voor merken die zich inzetten voor een betere wereld. Bijna iedereen houdt zich tegenwoordig wel bezig met duurzaamheid, het is dus belangrijk om te laten zien hoe goed jouw product of dienst hieraan meehelpt. Vermeld bij jouw product hoe duurzaam het is, het allerbeste is zelfs om met innovatieve ideeën te komen die de wereld weer een stukje schoner maken bij aankoop van jouw producten of diensten.
Core Web Vitals
Mensen willen hun informatie sneller dan ooit tevoren, daarom zijn Core Web Vitals in het leven geroepen.. Het is zeer belangrijk dat jouw online platform, website of website snel en optimaal werkt, want uit onderzoek is gebleken dat mensen gemiddeld al na 3 seconden wegklikken als een website niet snel ingeladen is. Dit kost jou natuurlijk een hoop verkeer en conversies indien je het niet op orde hebt.
Al met al is het simpelweg onwijs belangrijk om een snelle website te hebben. Met Core Web Vitals kun je de snelheid van jouw website vergelijken met de snelheid van de website van de concurrent, aan de hand van deze gegevens kun je de snelheid van de pagina aanpassen om zo meer verkeer en conversies te generen. Vergeet daarbij ook niet alle andere belangrijke zaken van je website of webshop zoals de SEO-score van jouw website om goede marketingactiviteiten uit te kunnen voeren.
Marketing via agencies
Doordat het aanbod tegenwoordig zo groot is moet jij er natuurlijk voor zorgen dat je opvalt met jouw producten of diensten. Heb jij geen eigen marketeer in dienst en zorg je momenteel zelf voor jouw online marketing? Dan is het vaak lastig om hier genoeg tijd aan te besteden.
Ook is het natuurlijk niet te doen om op ieder gebied gespecialiseerd te zijn, want dit kost veel tijd en moeite om het allemaal te leren. Hierdoor kiezen steeds meer ondernemers ervoor om een deel of de complete marketing uit te besteden aan een marketing bureau wat zich gespecialiseerd heeft in online marketing. Dit zorgt ervoor dat zij het beste resultaat kunnen leveren voor jouw marketing zonder dat je er je zelf hierin tijd hoeft te steken en je erom zorgen hoeft te maken.