Je hebt een website en wil deze goed laten scoren in zoekmachines zoals Google, maar hoe kan je dit met een aantal simpele stappen voor elkaar krijgen? In SEO land wordt veel gesproken over de E-A-T. Dit is onderdeel van de Guidelines van Google en wordt toegepast om de relevantie en kwaliteit van zoekresultaten te beoordelen. Waarom is E-A-T zo’n belangrijke ranking factor, en hoe pas jij dit toe op je website?
Waar staat de afkorting E-A-T voor?
Google gebruikt SEO (zoekmachineoptimalisatie) voor het beoordelen van de kwaliteit van websites. Een aantal belangrijke rankingsfactoren hiervan zijn; relevante content, linkbuilding en techniek.
De afkorting E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness (of in het Nederlands Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid). E-A-T is een belangrijk principe voor Google om websites te beoordelen en zo een plek te kunnen geven in de zoekresultaten. Google kijkt hierbij extra kritisch naar de zogenaamde YMYL (Your Money or Your Life) websites.
Wat zijn YMYL websites?
YMYL websites zijn websites die verwijzen naar onderwerpen die van invloed kunnen zijn op iemands toekomstig geluk, gezondheid, financiële stabiliteit of veiligheid van de bezoeker. Google besteed bijzondere aandacht aan de kwaliteit van pagina’s die te maken hebben met YMYL, omdat pagina’s met een lage kwaliteit een negatief effect kunnen hebben op de persoon die zoekt in Google.
Voorbeelden van YMYL websites
Als je informatie zoekt over een ernstig gezondheidsprobleem, wil Google er zeker van zijn dat je in de zoekresultaten alleen advies en informatie te zien krijgt van gekwalificeerde websites. Maar ook voor minder levensbedreigende zoekopdrachten zoals het zoeken naar ‘recept voor appeltaart’. Google beloont de inhoud als deze is gemaakt door een erkende bakker.
Om je een beter beeld te geven van YMYL websites geven we je hieronder een aantal voorbeelden.
- Pagina’s waar medische informatie wordt aangeboden over bijvoorbeeld specifieke ziektes of de geestelijke gezondheid.
- Pagina’s die financiële informatie aanbieden zoals kredietverstrekkingen, hypotheken of belastingen.
- Pagina’s waarbij transacties worden gedaan, bijvoorbeeld webshops.
- Pagina’s waarbij juridische informatie wordt aangeboden zoals scheidingen, overheidstoeslagen etc.
Wat is de betekenis van E-A-T en wat bedoelen ze hier precies mee?
Als bedrijf of organisatie is het belangrijk om deze principes te snappen en toe te passen op je website. Expertise, Authority, and Trustworthiness ( EAT ) zijn manieren waarop beoordelaars de kwaliteit van pagina’s kunnen beoordelen door naar de maker van de inhoud te kijken in plaats van naar de inhoud zelf. Hoewel ook de inhoud zelf, inclusief het nut van titels, wordt beoordeeld.
Expertise (Expert)
Spreek tegen de bezoekers vanuit jouw expertise. Wees een expert in je vakgebied. Dit is van toepassing op alle personen, organisaties of bedrijven die met hun website bezoekers willen informeren.
Authoritativeness (Autoriteit)
Een goede reputatie straalt autoriteit uit naar je bezoekers, bijvoorbeeld door je gebruikers klantenbeoordelingen te laten schrijven, gebruik te maken van auteur pagina’s wanneer een specialist over een expertise schrijft in je blog, en een goede ‘Over ons’ pagina op je website.
Een andere erg belangrijke factor is linkbuilding. Dit zijn externe bronnen (websites) die jouw website link plaatsen op hun website. Google houdt van hoge kwaliteit backlinks dus controleer goed op welke website er een link naar jouw website wordt geplaatst.
Trustworthiness (Betrouwbaarheid)
Laat uw bezoekers zien dat ze jouw bedrijf of organisatie kunnen vertrouwen. Schrijf content voor je bezoekers die relevant is aan je onderwerp of bedrijf. Bezoekers kunnen op zoek zijn naar informatie of ze willen iets leren over een bepaald onderwerp dat gerelateerd is aan jouw bedrijf.
Met deze tips optimaliseer jij jouw website voor EAT
Als je expertise, autoriteit en betrouwbaarheid wil uitstralen als bedrijf of organisatie, zorg dat dat je al deze tips doorloopt en toepast op jouw website.
- Verificatie: Identificeer jezelf als persoon of bedrijf als eigenaar van de website. Voor bedrijven is het belangrijk dat het postadres, telefoonnummer en e-mailadres op de website staat, en gebruik het juiste Schema.org (bijvoorbeeld LocalBusiness) om het bedrijf voor Google nauwkeurig te identificeren.
- Privacywetgeving: Draag zorg voor een goede privacy verklaring op je website, en laat zien dat de gegevens van je bezoekers in veilige handen zijn.
- Juridische kennisgeving: Wanneer je een webshop hebt, draag zorg voor correcte garantie-, retour-, en leveringsvoorwaarden.
- Beveiliging: Gebruik het HTTPS protocol middels een SSL-certificaat.
- Over ons: Ben je een bedrijf of organisatie? Dan is een ‘Over ons’ pagina essentieel voor je website. Geef hier wat basisinformatie over je bedrijf, wanneer het is opgericht, en wie de oprichters zijn zodat dit kan worden geverifieerd.
- Over mij: Ben je een individu, bijvoorbeeld een eigenaar van een blog of forum? Maak dan een ‘Over mij’ pagina en geef hier informatie over je opleiding en ervaring aangezien deze erg relevant zijn voor de inhoud van je website.
- Auteur: Identificeer de auteur van elk blogbericht of nieuwsartikel. Zorg dat de auteur zichtbaar is op je website. Sommige thema’s identificeren auteurs standaard als ‘Admin’.
- Auteur biografie: Voor iedere auteur moet er een speciale auteurspagina zijn, waar een uitgebreide biografie van de betreffende auteur te lezen is. Geef details over de expertise en kwalificaties van de auteur, en plaats zo nodig referentie profielen zoals een LinkedIn profiel. Als je blog medisch, financieel of juridisch advies geeft dan wil je nog specifiekere kwalificaties van je auteur vermelden op hun bio pagina. Toon op deze pagina ook alle gepubliceerde artikelen van jouw blog.
- Social Media: Zorg ervoor dat auteurs social media profielen hebben die vergelijkbare biografieën geven als degene die je op je website vermeld. Moedig je auteurs aan om berichten te publiceren die linken naar de artikelen die ze op jouw website hebben geplaatst.
- Google Mijn Bedrijf: Claim jouw bedrijfsvermelding op Google Mijn Bedrijf.
- Backlinks: Controleer de backlinks die je van andere websites ontvangt, en werk aan het verkrijgen van meer links van relevante sites.
- Klantenbeoordelingen/Reviews: Moedig je klanten aan om hun ervaring te delen met anderen door ze een klantenbeoordeling te laten schrijven op bijvoorbeeld Google, Facebook of andere relevante beoordelingswebsites.
- Expertise: Deel je kennis en expertise met de wereld door geweldige en relevante artikelen te schrijven.
- Reacties: Het verkrijgen van reacties op je blog of nieuwsartikelen kan zeer waardevol zijn voor Google, maar pas hiermee op. Het maakt namelijk wel uit wie de opmerkingen publiceert en wat ze publiceren. Via reacties kan je namelijk veel SPAM binnenkrijgen, en fake reacties of beoordelingen straft Google af.
Conclusie
We hopen dat je met deze tips een voorsprong kunt nemen bij het rangschikken op Google, nu en in de toekomst. Besteed tijd aan je content, maar blijf vooral denken vanuit het oogpunt van je bezoekers, niet alleen wat de zoekmachine wil weten. Deze tips kunnen worden toegepast op iedere WordPress website.
Heb je hulp nodig bij het instellen en optimaliseren van de bovengenoemde punten, of wil je vrijblijvend eens advies wat het beste werkt voor jouw website?
Neem dan contact met ons op! Onze SEO-specialisten adviseren je graag en kijken samen met jou wat de beste SEO-strategie is.