Wat is lokale SEO? Google Mijn Bedrijf en klantenbeoordelingen

door | 3 september 2020 | SEO (Zoekmachine Optimalisatie)

yooker-blog-lokale-seo-en-google-mijn-bedrijf-klantenbeoordelingen

Het doel van lokale SEO is om als bedrijf gevonden te worden in de buurt of regio waar jij dat wilt. Met het begrip SEO worden de technieken bedoelt waarmee je hoger in de resultaten van de zoekmachines zult verschijnen. In het geval van lokale SEO werkt dit echter net even anders. De reden dat er grote verschillen zijn tussen SEO en lokale SEO is dat het doel wat ermee bereikt moet worden anders is. De strategie die hierbij hoort is daarom logischerwijs ook anders. Bedrijven die zich vooral op SEO richtten willen gevonden worden op bepaalde zoektermen of onderwerpen. In het geval van lokale SEO streven ondernemingen ernaar om vooral gevonden te worden in een bepaalde regio. Wat je bij dit soort zoektermen zal zien is wat we in jargon noemen een local pack. Dat ziet er in de praktijk als volgt uit:

Yooker Blog Lokale Seo En Google Mijn Bedrijf Klantenbeoordelingenyooker-blog-lokale-seo-en-google-mijn-bedrijf-klantenbeoordelingen

Google.nl zoekopdracht ‘pizzeria Eindhoven’ 08-08-2020

Dit is een sectie die boven de reguliere organische zoekresultaten getoond wordt. Zodoende is het bij dit soort zoekopdrachten veel belangrijker om in die zogenaamde local pack te staan, dan bovenaan de normale zoekresultaten (de 10 blauwe links). In de local pack zijn de plaatsen te vergeven echter nog schaarser in beginsel, doorgaans worden maar 3 ondernemingen getoond door Google. De zoeker kan wel klikken op ‘Meer plaatsen’ maar die kans is klein.

Wat is lokale SEO?

In de afgelopen jaren is lokale SEO steeds belangrijker geworden. Vroeger gebruikten mensen andere middelen wanneer ze op zoek waren naar iets lokaals. Dat gebeurde vooral in gidsen en plaatselijke kranten, en daar wordt tegenwoordig veel minder gebruik van gemaakt. Voor lokale bedrijven en ondernemers is het dus van groot belang dat ze online goed vindbaar zijn. Dit is vele malen makkelijker en effectiever voor iedereen. Google is, zoals bekend, veruit de meest belangrijke zoekmachine. Zij hebben er in de laatste jaren voor gezorgd dat lokale zoekresultaten steeds beter en relevanter zijn. Door verschillende updates weet de zoekmachine van Google hier beter mee om te gaan. Typt iemand bijvoorbeeld een zoekopdracht in op een mobiele telefoon, dan weet Google de exacte locatie van deze persoon. Hierdoor zijn ze in staat om de meest relevante lokale resultaten weer te geven. Hetzelfde geldt overigens als er wordt gezocht vanaf een laptop of computer. Met behulp van het IP-adres kan ook dan nauwkeurig worden vastgesteld waar vandaan iemand zoekt (mits toestemming is gegeven aan Google om deze gegevens te delen met de zoekmachine gigant).

De belangrijkste onderdelen van lokale SEO

In vergelijking met wat we normaal onder SEO verstaan werkt het algoritme van Google voor lokale SEO iets anders. Er zijn een aantal zaken die in het bijzonder van belang zijn en die ervoor zorgen dat een lokale zoekopdracht zal leiden tot de juiste resultaten, zowel voor een bedrijf als een persoon die de zoekopdracht uitvoert. Ik heb ze hier op een rijtje gezet:

1. Categorieën die worden gekozen

Als lokaal bedrijf is het belangrijk om een primaire categorie in te stellen die goed bij je past. Het is tevens mogelijk om bij Google een secundaire en tertiaire categorie te kiezen, bijvoorbeeld wanneer je bedrijf naast het verkopen van producten ook advies geeft of reparaties uitvoert. Of je bent bijv. een Italiaans restaurant, primair, maar daarnaast zit er een ijssalon aan je restaurant. Dan kun je als secundaire categorie instellen ijssalon. Het merendeel van de SEO consultants raden echter wel aan om zo min mogelijk categorieën te kiezen als je zo goed mogelijk de kernactiviteit van je onderneming weer wilt geven. Overdrijf dit dus dan ook niet.


2. Zo volledig mogelijk profiel

Door je Google Mijn Bedrijf profiel als onderneming zo uitgebreid mogelijk in te vullen, geef je Google als het ware zoveel mogelijk informatie. Dit zal ertoe leiden dat je beter vindbaar bent. Denk aan zaken als de volledige bedrijfsnaam, adresgegevens, website, telefoonnummer, e-mail adres maar bijvoorbeeld ook foto’s van je vestiging.

Tip van Yooker / Pro tip: als kers op de taart zou je kunnen overwegen een professionele fotograaf in te huren voor een 360 graden tour door je bedrijf. Vergelijkbaar met Google streetview, maar dan binnen je bedrijf. Zo hebben zoekers een nog betere voorstelling van hoe de ervaring zal zijn binnen jouw bedrijf alvorens ze bezoeken. En dat beloont Google, omdat het haar zoekers veel tijd en energie kan besparen. Nog een aanrader is, indien mogelijk, altijd een lokaal telefoonnummer te gebruiken als je hierover beschikt. Ben je als onderneming actief in Eindhoven bijv. dan is een 040 nummer zeker een pre.

yooker-blog-lokale-seo-en-google-mijn-bedrijf-klantenbeoordelingen-yooker-google-profiel

Zo ziet een Google Mijn Bedrijfsprofiel eruit in de zoekresultaten op Google.nl

3. Locatie van bedrijf en de zoeker

Zoals we eerder benoemden weet Google de locatie van een zoeker via een smartphone of IP-adres. Met deze informatie zullen ze zo relevant mogelijke informatie proberen weer te geven en dat betekent dus dat bedrijven in de buurt eerder verschijnen. Wanneer je dus op een drukke plaats gevestigd bent kan goede vindbaarheid in de zoekmachines je heel veel brengen. Een plekje in de binnenstad kan dus niet alleen offline helpen maar zeker ook online. Maar goed, je fysieke locatie, je pand dat is niet iets dat je 1-2-3 aanpast.


4. Beoordelingen van klanten

Wanneer je onderneming vaker wordt beoordeeld op Google zorgt dat ervoor dat deze beter te vinden wordt. Door klanten te vragen je zaak te beoordelen kun je de vindbaarheid dus verbeteren. Let wel op, het is (uiteraard) niet de bedoeling om kennissen, vrienden en familie reviews te laten schrijven. Bovendien mag je klanten er geen beloning voor geven. Het wordt niet alleen door Google verboden maar ook door andere bekende review websites. Google let ook op de inhoud van een reactie en niet puur en alleen op de beoordeling die gegeven wordt.

yooker-blog-lokale-seo-en-google-mijn-bedrijf-klantenbeoordelingen-google-facebook-reviews

Zowel reviews bij Google als op Facebook zijn erg waardevol voor je lokale SEO.

Hoe kun je omgaan met reviews?

Als onderneming zijnde doe je er altijd goed aan om te reageren op recensies, of deze nu goed of slecht zijn. Het is ongetwijfeld leuker om alleen op de positieve feedback te reageren, maar door juist ook uitgebreid op negatieve reacties in te gaan kun je aan geloofwaardigheid winnen. Hiermee laat je zien dat je de mening van klanten serieus neemt. Daarbij kun je gelijk aangeven wat je gaat doen om de situatie op te lossen of te verbeteren. Andere klanten zullen dit ook zien en dat laat, ondanks de initiële negatieve review, toch vaak een goede indruk achter. Reviewers hebben de mogelijkheid om reviews te wijzigen op later tijdstip. In het meest ideale geval kun je de aanvankelijk negatieve review toch nog ombuigen tot iets positiefs. Reageren op reviews kun je doen vanuit het Google Mijn Bedrijf portaal.

Conclusie

Om goed zichtbaar te zijn in jouw regio is het erg belangrijk dat je informatie op alle profielen zo volledig mogelijk is ingevuld. Je zal merken dat je lokaal steeds beter vindbaar bent. SEO is een long term strategy, dus geduld is hierbij van groot belang. Het is niet even de bolletjes van Yoast op groen zetten. Naar het lezen van dit artikel zal je ongetwijfeld nog vragen hebben wat lokale SEO voor jouw bedrijf betekend. Wij helpen je hier graag mee. Heb je behoefte aan een persoonlijk gesprek zodat we dit samen eens kunnen bespreken, neem dan contact op met onze SEO-specialisten. Wij zijn er voor jouw online strategie!

Geschreven door Romano Groenewoud

Romano Groenewoud is werkzaam als freelance SEO specialist voor ZZP en MKB Nederland. Zijn bijnaam is ‘SEO Geek’. Dit is wat hij is: Romano leeft, eet, drinkt, slaapt en ademt zoekmachine optimalisatie.

Bekijk ook onze andere artikelen.

Bekijk al onze categorieën.

yooker-blog-categorie-webdevelopment
Webdevelopment

Lees meer $

yooker-blog-categorie-google
yooker-blog-categorie-marketing
Marketing

Lees meer $

Loading...