Microsoft Office 365 vs. Google G-Suite

Geplaatst op 28 februari 2020 door Eric Wils

yooker-blog-microsoft-office-365-vs.google-g-suite

Probeer je te beslissen welke keuze dat je gaat maken en twijfel je tussen G-Suite of Office 365? Wees gerust, je bent niet de enige! Iedere ondernemer gebruikt tegenwoordig wel eens één van de vele online productiviteitstools van G-Suite of Office 365. Het is een ware onderlinge strijd tussen de 2 online grootmachten.

Waarom heb ik deze productiviteitstools dan nodig?

Simpelweg omdat het jou helpt en ondersteunt om je bedrijfsprocessen zo soepel mogelijk te laten verlopen. Er zijn een aantal van die primaire tools die onmisbaar zijn voor ieder klein of groot bedrijf. Over het algemeen hebben al deze bedrijven de volgende tools nodig:

  • › Een e-mailprovider.
  • › Een tekstverwerkingsprogramma.
  • › Bestandopslag (zowel lokaal of in de cloud)
  • › Spreadsheetsoftware.
  • › Een CRM-systeem (Customer Relationship Management)
En dan heb je ook nog de secundaire, dus zeg maar iets minder belangrijke tools voor je bedrijf:
  • › Presentatiesoftware.
  • › Een online agenda.
  • › Online takenlijsten.
Veel ondernemers kiezen voor de meest functionele en productieve manier om al deze tools te gebruiken, en dat is via een kantoorproductiviteitspakket. Google (G-Suite) en Microsoft (Office 365) bieden deze pakketten aan. Geen stress, hieronder laat ik je zien wat je van beide pakketten kan verwachten, en wat nou het grootste verschil is, en hoe jij de juiste keuze maakt!
“Een gedegen onderzoek bevestigd je keuze”

Office 365 (pakketoverzicht)

Office 365 is de nieuwe naam voor het oude vertrouwde Microsoft Office. Deze programma’s zijn cloud gebaseerd, maar ook beschikbaar als programma op je desktop (Windows & Mac). Om deze Microsoft-apps te kunnen gebruiken, heb je een licentie nodig. Zonder deze licentie werken de apps niet. Wat mag je verwachten van dit pakket? Het Office 365-softwarepakket omvat de volgende apps/programma’s:

  • › Word (tekstverwerkingsprogramma)
  • › Excel (spreadsheetsoftware)
  • › Outlook (e-mailclientsoftware)
  • › Calender (online agenda)
  • › OneDrive (cloudopslag)
  • › PowerPoint (presentatiesoftware)
  • › OneNote (notitie en takenlijsten)
  • › People (contactpersonen)
  • › Skype (onlinevideogesprekken en meetings)
  • › Sway (communicatietool)
  • › Teams (teamsamenwerkingen)
yooker-blog-microsoft-office-365-vs.google-g-suite-1
yooker-blog-microsoft-office-365-vs.google-g-suite-2

G-Suite (pakketoverzicht)

De G-Suite software is alleen online beschikbaar, dus volledig gebaseerd voor werken in de cloud. Als je vroeger Microsoft Word hebt gebruikt op de pc of Mac dan heb je vast wel eens meegemaakt dat je het bestand wel eens vergeten bent op te slaan. Met de productiviteitssoftware van G-Suite is dat probleem verholpen. Iedere aanpassing die je maakt wordt direct opgeslagen in de cloud. Er zijn geen desktopapplicaties beschikbaar voor, maar er zijn wel tal van mobiele apps, voor zowel Android als iPhone die perfect werken. Wat mag je verwachten van dit pakket? Het G-Suite-softwarepakket omvat de volgende apps/programma’s:

  • › Google Docs (tekstverwerkingsprogramma)
  • › Google Sheets (spreadsheetsoftware)
  • › Gmail (e-mailclientsoftware)
  • › Google Agenda (online agenda)
  • › Google Drive (cloudopslag)
  • › Google Slides (presentatiesoftware)
  • › Google Tasks (notitie en takenlijsten)
  • › Google Contacts (contactpersonen)
  • › Google Hangouts (onlinevideogesprekken en meetings)
  • › Google Currents (teamsamenwerkingen)
  • › Google Forms (online enquêteformulieren)

Kostenoverzicht: Office 365 vs. G-Suite

Zoals je in beide pakketoverzichten kan zien, bieden beide productiviteitspakketten nagenoeg dezelfde tools, dus we gaan eens even kijken wat voor verschil er dan in de prijs zit. Waarschijnlijk heb je al eens kennisgemaakt met een van deze tools. Ze beschikken namelijk beide over tal van gratis opties die prima werken voor persoonlijke doeleinden. Maar als je deze tools zakelijk wil gebruiken, dan heb je toch echt een betaald account (licentie) nodig. Ze helpen je om dingen georganiseerd te houden, eenvoudig in teamverband bestanden te delen en ze zijn beschikbaar op ieder apparaat. Kortom, eigenlijk zijn deze softwarepakketten onmisbaar voor ieder bedrijf. Laten we eens inzoomen op de kosten voor beide pakketten:

Office 365

  • › Essentials| € 4.20, –Per gebruiker / per maand
  • › Business| € 8.80, –Per gebruiker / per maand
  • › Premium| € 10.50, –Per gebruiker / per maand

G-Suite

  • › Basis| € 5.20, –Per gebruiker / per maand
  • › Business| € 9.36, –Per gebruiker / per maand
  • › Enterprise| € 23, –Per gebruiker / per maand

Zoals je kan zien verschillen de eerste 2 abonnement (licentie) prijzen niet erg veel van elkaar. Om je toch de juiste keuze te laten maken gaan we nog een aantal van de softwareapplicaties met elkaar vergelijken.

E-mail – Microsoft Outlook vs. Gmail

Een betrouwbare e-mailprovider is onmisbaar voor een bedrijf. Zowel Outlook als Gmail zijn krachtige e-mailservices. Beide zijn eenvoudig te koppelen aan domein e-mails, denk dan bijvoorbeeld aan een [email protected] De keuze voor een van deze 2 e-mailservices is puur jouw persoonlijke voorkeur. Gmail is wat meer modern, en Outlook heeft nog steeds dezelfde uitstraling als 5 jaar geleden. Kijk je naar organisatiemogelijkheden van je e-mails, dan kom je al snel uit bij Gmail. Gmail biedt namelijk gedetailleerde organisatiemogelijkheden voor je e-mails, je kunt diverse categorieën maken en labels toewijzen. Ook bestaat de mogelijkheid om Gmail te versterken met tal van add-ons en extensies uit de Chrome Store. Kies je voor productiviteit en organisatie, dan kies je voor Gmail. Tenzij je erg gehecht bent aan Outlook, want er werken wereldwijd nog steeds enorm veel mensen met deze oude vertrouwde e-mailservice.

Documenten – Microsoft Word vs. Google Docs

Microsoft Word bestaat al erg lang en veel mensen gebruiken het al sinds hun schooltijd. Google Docs is het gratis online tekstverwerkingsprogramma van Google dat je enorm veel mogelijkheden biedt om snel documenten te maken of uit vooringestelde templates je keuze te maken, en dat zonder een cent te betalen. Het grootte verschil tussen deze 2 applicaties zijn de interne mogelijkheden. Google Docs is een eenvoudige tekstverwerker zonder al te veel poespas, maar werkt prima. Microsoft Word daarentegen beschikt over tal van functies, zowel up-to-date als verouderde functies. Op het gebied van samenwerkingen in een document is Google Docs de absolute winnaar. Je kan in realtime bewerkingen doorvoeren in je document, en je collega zal deze wijzigingen direct zien op het scherm. Als je dit met Microsoft Word wil doen, moet je de webversie van de applicatie gebruiken, de desktopsoftware ondersteunt dit niet. Google neemt hierin dus het voortouw. Voor visuele ontwerpen is Microsoft Word dan weer de specialist. Je kunt eenvoudig folders, brochures of rapporten maken en bewerken. Dit is met Google Docs helaas nog niet echt mogelijk, wellicht wordt deze functie in de toekomst toegevoegd.

Spreadsheets – Microsoft Excel vs. Google Sheets

De digitale rekenwonders onder de software. Microsoft Excel is al jarenlang de onbetwiste nummer een als het gaat om spreadsheetsoftware. Met beide programma’s ben je in staat om berekeningen en vergelijkingen te maken. Echter is Google Sheets een minimale versie van Microsoft Excel. Door een tal van mogelijkheden intern in het programma is dit absoluut de beste keuze. Er draaien veel online tools en calculators op basis van Excel omdat het enorm betrouwbaar is. Als berekeningen, calculaties en vergelijkingen een van de belangrijkste factoren is binnen je bedrijf, dan is Microsoft Excel veruit de beste keuze!

Presentaties – Microsoft PowerPoint vs. Google Slides

Beide softwarepakketten bieden uitstekende presentatie softwareapplicaties. Het oude vertrouwde PowerPoint is al jaren de bekendste software als het gaat om digitale presentaties, maar Google Slides doet er niet voor onder. Beide applicaties zijn enorm krachtig en beschikken over tal van mogelijkheden. Hier zal je beslissing voor een keuze dan ook niet gemaakt worden.

Bestandopslag – Microsoft OneDrive vs. Google Drive

Tegenwoordig beheert en organiseert ieder bedrijf hun bestanden in de cloud. Door je aan alle strenge veiligheidstips te houden, is het erg veilig werken en je kunt overal ter wereld bij je bestanden. Het is dan ook aan te raden om voor beide apps 2-steps authenticatie te gebruiken.

Zowel OneDrive als Drive bieden een grote opslagcapaciteit, al verschilt dit wel per licentieplan. Bij Google Drive krijg je voor een basis licentie per account 30 GB-opslag, bij de basis licentie (Essentials) van OneDrive beschik je al over 1 tb-opslagruimte per account.

Wil je voor je basislicentie van Google Drive meer opslag, dan betaal je voor 100 GB € 19.99, – per jaar extra.

Office 365

  • › Alle abonnementen| 1 TB-opslagruimte

G-Suite

  • › Basis abonnement| 30 GB-opslagruimte
  • › Business abonnement| Onbeperkte opslag (1TB voor minder als 5 gebruikers)

Zoals je kan zien verschillen de eerste 2 abonnement (licentie) prijzen niet erg veel van elkaar. Om je toch de juiste keuze te laten maken gaan we nog een aantal van de softwareapplicaties met elkaar vergelijken.

Teamplatformen – Microsoft Teams vs. Google Hangouts

Heb je een groter bedrijf en werk je in teamverband? Dan is een praktische samenwerkingstool erg handig als het gaat om georganiseerd samenwerken en communiceren. Microsoft Teams is duidelijk de winnaar van deze 2 applicaties. Het is een behoorlijk krachtige samenwerkingstool die je in staat stelt om eenvoudig gegevens te delen en gesprekken te voeren met de meegeleverde Skype Business software. Google Hangouts daarentegen is een prima applicatie, maar kan niet op tegen Teams. Het sukkelt al jaren met Google+, wat afgelopen jaar ook is beëindigd, en probeert het nu met Google Currents.

Een overzicht van de andere applicaties

Office 365G-Suite
›   People›   Google Contacten
›   OneNote›   Google Tasks
›   Calender›   Google Agenda

Welke productiviteitssuite is het beste voor jouw bedrijf?

En? Heb je naar deze uitleg al een keuze kunnen maken?

De keuze tussen Office 365 en G-Suite zal waarschijnlijk volledig afhangen van jouw voorkeuren. Gebruik je bijvoorbeeld al diensten of software van Google, dan is de kans dan je voor een G-Suite pakket kiest aannemelijk. Werk je al jarenlang trouw met Microsoft Word en ben je hier erg vertrouwd mee, dan kies je waarschijnlijk voor Office 365.

Conclusie

Heb je veel rekenkracht nodig in je bedrijf? Kies dan voor Microsoft Excel (Office 365).

Wil je graag eenvoud en overzicht? Kies dan voor G-Suite.

Hopelijk kan je naar het lezen van dit artikel de beste keuze maken voor jouw bedrijf of organisatie en ga je er jarenlang veel gemak en productiviteit aan beleven. Heel veel succes gewenst!

Team Yooker

Written by Eric Wils

Eric Wils is een van de blogschrijvers van Yooker. Met zijn passie voor webdesign en kennis over webdevelopment en website optimalisatie wil hij graag informatie delen met andere. Gastschrijver worden? Neem dan even contact op met Yooker.

Bekijk deze gerelateerde berichten

Gastblogger(s) gezocht!

Gastblogger(s) gezocht!

𝙶𝚊𝚜𝚝𝚋𝚕𝚘𝚐𝚐𝚎𝚛𝚜 𝚐𝚎𝚣𝚘𝚌𝚑𝚝 ! Klim jij graag in de pen om te schrijven over jouw expertise? Beschik jij over kennis van internetmarketing, web techniek of grafische marketing in de breedste zin van het woord, en ben je bereid om een aantal gastblogs te...

Lees meer
Hoe maak je een goede donatie website?

Hoe maak je een goede donatie website?

Door de juiste succesformule te gebruiken op je donatie website, kan het je enorm veel donaties opleveren. Je ziet tegenwoordig dat steeds meer organisaties, stichtingen en particulieren afhankelijk zijn van donaties omdat deze organisaties geen...

Lees meer
Wat is Google AdWords?

Wat is Google AdWords?

Google AdWords is het advertentie programma van Google waarmee bedrijven online reclame kunnen maken via zoek advertenties, grafische display advertenties, YouTube video advertenties en in-app mobile advertenties. Wanneer potentiële klanten zoeken...

Lees meer

Meer uit categorieën

Loading...