Wat is een zoekwoorden onderzoek? Met handige tips!

door | 3 december 2021 | Online marketing

afbeelding

Wanneer je gaat starten met zoekmachine-optimalisatie is het belangrijk om eerst te bepalen wat je gaat optimaliseren en waarom. Het is daarom belangrijk om te starten met een zoekwoordenonderzoek. In dit onderzoek ga je namelijk je zoekwoorden bepalen waarop je je gaat focussen tijdens de SEO-optimalisatie.

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Zoals net besproken is een zoekwoordenonderzoek dé basis voor een succesvolle SEO of SEA strategie. Met het onderzoek kan uitgezocht worden welke zoekwoorden / zoektermen mensen gebruiken als ze in een zoekmachine naar producten of diensten in jouw branche zoeken. Ook wordt er hierin gekeken naar het zoekvolume en de concurrentie voor een bepaald zoekwoord. Met het zoekvolume kun je zien hoe vaak er in een maand ongeveer op een bepaald zoekwoord wordt gezocht. Door hier goed onderzoek naar te doen zul je merken dat er vaak zoekwoorden naar boven komen waar je niet zomaar aan gedacht zou hebben zonder een degelijk zoekwoordonderzoek.

Wat zijn zoekwoorden en zoektermen?

We hebben het vaak over alleen zoekwoorden, het is natuurlijk ook een zoek woorden onderzoek. Maar dit kan de verkeerde indruk wekken, want een goed en concreet zoekwoordenonderzoek bestaat ook uit goede zoektermen. Een zoekterm bestaat uit meerder zoekwoorden.  Ga maar eens bij jezelf na, wanneer je iets in de zoekmachine intypt bestaat dit vaak niet uit 1 woord maar een zoekterm. Daarom is het dus van belang goed te onderzoeken wat dan de termen of woorden zijn. Vaak zijn er ook heel veel combinaties met een zoekwoord, kijk hierbij goed naar het zoekvolume, concurrentie en relevantie.

Wat kan ik met een zoekwoorden onderzoek?

Vooraf je iets gaat uitvoeren is onderzoek altijd erg belangrijk. Het weten van de belangrijkste zoektermen en zoekwoorden in je branche heeft impact op alle andere aspecten van online marketing/ SEO. Het is de eerste stap voor je SEO of SEA campagne en je bepaald hierin op welke zoektermen je de campagne gaat richten. Met de resultaten uit het onderzoek kun je zelf of kun je een marketingbureau laten starten met een campagne of SEO-optimalisatie. Ook kun je zelfs met een zoekwoorden onderzoek ook de marktvraag in kaart brengen. Je brengt namelijk de vragen van jouw doelgroep in beeld. Hiermee kan je bijvoorbeeld dan weer makkelijk op inspelen door deze vragen die bij jouw klant liggen te beantwoorden. Ook zie je met je zoektermen waar kansen liggen.

Handige tips

Gebruik voor je onderzoek de Goolge Keyword planner. Dit is een goede gratis tools die beschikbaar is. Hierin kun je verschillende zoekwoorden ontdekken en het zoekvolume en de concurrentie zien. Let wel op, dit is vooral gericht op SEA omdat het gelinkt is aan Google Ads. Maar natuurlijk kun je het ook gebruiken om nieuwe zoekwoorden te ontdekken voor je SEO.

Wil je een fijnere en betaalde zoekwoordenplanner? Gebruik dan SE Ranking. In deze tool kun je nog veel meer dan alleen nieuwe zoektermen ontdekken, hierin kun je de gehele concurrentie en kansen in kaart brengen. Weet jij niet goed waar je moet gaan starten met het onderzoek? Laat je onderzoek dan uitvoeren door professionals zoals de SEO specialisten bij Yooker. Zei kunnen duidelijk de vragen van jouw doelgroep in beeld brengen en komen met een goed advies. Vanuit daar kun je ook altijd weer kijken of je deze adviezen zelf gaat toepassen of dit ook laat uitvoeren door een goed marketingbureau.

Geschreven door Romy Goorman

Romy schrijft artikelen over allerlei onderwerpen binnen online marketing en SEO. Ze is onze projectmanager máár met haar kennis en ervaring in online marketing geeft ze hierin ook graag advies.

Bekijk ook onze andere artikelen.

yooker blog microsoft office 365 vs.google g suite

Verschil tussen Microsoft Office 365 vs. Google Workspace (voorheen G-suite)

In dit artikel lees je het verschil tussen Microsoft Office 365 en Google Workspace en zie je een vergelijk tussen Office 365 en Google Workspace...
yooker en leadinfo partners

Yooker en Leadinfo sluiten partnership!

Wat is Lead info? Leadinfo maakt leads van anonieme websitebezoekers. De software koppelt het IP-adres van een bezoeker aan de unieke database en...
featured snippets yooker

Hoe krijg ik een featured snippet?

Ieder bedrijf kan in een featured snippet verschijnen. Een featured snipet is een opsomming van een aantal zinnen dat verschijnt bovenin Google en...
yooker en google partners 1400

Yooker ontvangt nieuwe Google partner-badge.

Wij zijn super trots dat we de nieuwe Google partner-badge in ontvangt hebben mogen nemen
yooker blog yooker sluit partnership met dealer 4 dealer

Yooker sluit partnerschap met Dealer4Dealer.

Introductie Vandaag kunnen wij jullie bekend maken dat wij een partnership hebben gesloten met dealer4dealer! Automatiseren is het kernwoord...
yooker het verschil tussen ssl en tls

SSL vs. TLS : Wat is het verschil?

Beiden versleutelen dataverkeer tussen servers, systemen, applicaties en gebruikers. SSL staat voor Secure Sockets Layer terwijl TLS staat voor...
yooker blog hoe start jij eigen blog website

Hoe start jij je eigen blog ?

Als jij ervan houdt om over verschillende onderwerpen te praten, maar heb je niemand om dit tegen te doen? Dan is het starten van een blog website...
yooker 6 stappen voor maximale conversies blog seo

Haal het maximale uit je website en webshop! -met 6 conversie optimalisatie tips

Conversie optimaliseren is het optimaliseren van de kans, de hoeveelheid en de frequentie dat een individuele gebruiker van je website converteert,...

Bekijk al onze categorieën.

foto paars met telefoon
Webdevelopment

Lees meer $

foto roze met pijl
foto slotje blauw
Online Marketing

Lees meer $

yooker blog hoe start jij eigen blog website
Business

Lees meer $

yooker blog wat is e commerce
E-commerce

Lees meer $

yooker een sterk logo ontwerpen blog
Grafisch ontwerp

Lees meer $

yooker blog wat is webhosting
Hosting

Lees meer $