Wanneer je gaat starten met zoekmachine-optimalisatie is het belangrijk om eerst te bepalen wat je gaat optimaliseren en waarom. Het is daarom belangrijk om te starten met een zoekwoordenonderzoek. In dit onderzoek ga je namelijk je zoekwoorden bepalen waarop je je gaat focussen tijdens de SEO-optimalisatie.
Wat is een zoekwoorden onderzoek?
Zoals net besproken is een zoekwoordenonderzoek dé basis voor een succesvolle SEO of SEA strategie. Met het onderzoek kan uitgezocht worden welke zoekwoorden / zoektermen mensen gebruiken als ze in een zoekmachine naar producten of diensten in jouw branche zoeken. Ook wordt er hierin gekeken naar het zoekvolume en de concurrentie voor een bepaald zoekwoord. Met het zoekvolume kun je zien hoe vaak er in een maand ongeveer op een bepaald zoekwoord wordt gezocht. Door hier goed onderzoek naar te doen zul je merken dat er vaak zoekwoorden naar boven komen waar je niet zomaar aan gedacht zou hebben zonder een degelijk zoekwoordonderzoek.
Wat zijn zoekwoorden en zoektermen?
We hebben het vaak over alleen zoekwoorden, het is natuurlijk ook een zoek woorden onderzoek. Maar dit kan de verkeerde indruk wekken, want een goed en concreet zoekwoordenonderzoek bestaat ook uit goede zoektermen. Een zoekterm bestaat uit meerder zoekwoorden. Ga maar eens bij jezelf na, wanneer je iets in de zoekmachine intypt bestaat dit vaak niet uit 1 woord maar een zoekterm. Daarom is het dus van belang goed te onderzoeken wat dan de termen of woorden zijn. Vaak zijn er ook heel veel combinaties met een zoekwoord, kijk hierbij goed naar het zoekvolume, concurrentie en relevantie.
Wat kan ik met een zoekwoorden onderzoek?
Vooraf je iets gaat uitvoeren is onderzoek altijd erg belangrijk. Het weten van de belangrijkste zoektermen en zoekwoorden in je branche heeft impact op alle andere aspecten van online marketing/ SEO. Het is de eerste stap voor je SEO of SEA campagne en je bepaald hierin op welke zoektermen je de campagne gaat richten. Met de resultaten uit het onderzoek kun je zelf of kun je een marketingbureau laten starten met een campagne of SEO-optimalisatie. Ook kun je zelfs met een zoekwoorden onderzoek ook de marktvraag in kaart brengen. Je brengt namelijk de vragen van jouw doelgroep in beeld. Hiermee kan je bijvoorbeeld dan weer makkelijk op inspelen door deze vragen die bij jouw klant liggen te beantwoorden. Ook zie je met je zoektermen waar kansen liggen.
Handige tips
Gebruik voor je onderzoek de Goolge Keyword planner. Dit is een goede gratis tools die beschikbaar is. Hierin kun je verschillende zoekwoorden ontdekken en het zoekvolume en de concurrentie zien. Let wel op, dit is vooral gericht op SEA omdat het gelinkt is aan Google Ads. Maar natuurlijk kun je het ook gebruiken om nieuwe zoekwoorden te ontdekken voor je SEO.
Wil je een fijnere en betaalde zoekwoordenplanner? Gebruik dan SE Ranking. In deze tool kun je nog veel meer dan alleen nieuwe zoektermen ontdekken, hierin kun je de gehele concurrentie en kansen in kaart brengen. Weet jij niet goed waar je moet gaan starten met het onderzoek? Laat je onderzoek dan uitvoeren door professionals zoals de SEO specialisten bij Yooker. Zei kunnen duidelijk de vragen van jouw doelgroep in beeld brengen en komen met een goed advies. Vanuit daar kun je ook altijd weer kijken of je deze adviezen zelf gaat toepassen of dit ook laat uitvoeren door een goed marketingbureau.