Social media is tegenwoordig bijna niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Hoewel veel bedrijven social media lange tijd niet als prioriteit gezien hebben, komt daar nu eindelijk verandering in. Dit heeft helaas ook een keerzijde: het wordt steeds lastiger om op te vallen tussen al jouw concurrenten. Om ervoor te zorgen dat de concurrentie op social media jouw resultaten niet beïnvloed, is een social media strategie noodzakelijk. In dit artikel vertel ik je meer over wat zo een strategie inhoudt en hoe je deze kunt toepassen.
De waarde van een social media strategie
Social media kan een grote rol spelen binnen jouw organisatie, maar dan moet je het wel goed aanpakken. Eens in de zoveel tijd een bericht plaatsen en hopen dat er resultaat uitkomt, zal niet veel impact maken. Natuurlijk is het mogelijk dat sommige berichten goede resultaten behalen, maar dit geldt hoogstwaarschijnlijk niet voor alles dat geplaatst wordt.
Door gebruik te maken van een goed doordachte social media strategie, zorg je ervoor dat elke post goede resultaten behaalt.
1. Doelstellingen bepalen
De eerste stap bij het maken van jouw social media strategie, is het bepalen van de doelstellingen. Je kunt namelijk geen goede strategie bepalen zonder te weten wat je er uiteindelijk mee wilt bereiken. Door te werken met een doelstelling is het ook makkelijker om tussentijds te kijken of je vooruitgang hebt geboekt. Veel voorkomende doelstellingen zijn:
- Het verhogen van de naamsbekendheid van jouw bedrijf
- De interactie op jouw social media kanalen verhogen
- Meer bezoekers naar jouw website trekken
- De vindbaarheid van jouw bedrijf in Google verbeteren
Zorg ervoor dat je met concrete doelstellingen werkt. Dit doe je aan de hand van het SMART principe:
- Specifiek: benoem details en maak duidelijk wat je voor ogen hebt.
- Meetbaar: kun je meten of de doelstelling daadwerkelijk behaald is? Bijvoorbeeld aan de hand van het aantal website bezoeken of het aantal likes op jouw social media berichten.
- Acceptabel: is er draagvlak binnen de organisatie? Het is belangrijk dat jouw collega’s de doelstelling acceptabel vinden.
- Realistisch: is de doelstelling daadwerkelijk te behalen?
- Tijdgebonden: wanneer moet de doelstelling behaald worden?
Een voorbeeld van een SMART doelstelling is: “Via mijn organische social media berichten komen er in het tweede kwartaal van 2022 5.000 unieke bezoekers op mijn website.”
2. De doelgroep bepalen
Na het bepalen van de doelstelling, is het belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is. De content die je deelt op jouw social media kanalen moet jouw doelgroep namelijk wel aanspreken.
Stel jezelf de volgende vragen bij het bepalen van jouw doelgroep:
- Wat vindt de doelgroep interessant?
- Wat zijn de pijnpunten en behoeftes van de doelgroep?
- Welke vragen heeft de doelgroep?
- Welke social media kanalen gebruikt de doelgroep?
Door de bovenstaande vragen te beantwoorden krijg je een duidelijke omschrijving van jouw doelgroep. Door jouw content vervolgens af te stemmen op deze doelgroep, zorg je ervoor dat jouw doelgroep zich daadwerkelijk aangesproken voelt.
3. Het opstellen van een contentplan
Als je de doelstelling en doelgroep in kaart hebt gebracht, ga je aan de slag met het opstellen van een contentplan. In een contentplan, ook wel contentkalender genoemd, staat wat je gaat delen, waar je deze content gaat delen en wanneer je dit gaat delen.
Het opstellen van een contentplan is een enorm belangrijk onderdeel van de strategie, omdat dit het makkelijker maakt om waardevolle content met jouw doelgroep te delen. Door alle content van te voren te bedenken kun je de content namelijk op elkaar laten inspelen en ervoor zorgen dat jouw doelgroep getriggerd blijft worden om de content te bekijken.
Houd altijd de doelgroep in gedachten bij het opstellen van jouw contentplan. Zoek uit welke onderwerpen jouw doelgroep interessant vindt, welk social media kanaal daar het meest geschikt voor is en wat het beste moment is om jouw content te posten.
Vind je het lastig om content te bedenken? Begin dan met het maken van een inhaakkalender. Een inhaakkalender bestaat uit data die relevant zijn voor jouw doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan dagen zoals Vaderdag of Moederdag. Door dit van te voren te noteren, kun je goed inspelen op de actualiteit.
4. Het uitvoeren van jouw contentplan
Het uitvoeren van jouw contentplan bestaat uit 2 stappen: het maken van de content en het plaatsen van de content. Voor beide stappen heb ik een aantal tips op een rijtje gezet.
Het maken van de content (contentcreatie)
Bij het maken van de content gaan we aan de slag met contentcreatie. Bij contentcreatie ben je bezig met het bereiken van potentiële klanten door relevante, waardevolle en vermakelijk informatie op jouw eigen kanalen te plaatsen.
Contentcreatie kan bestaan uit allerlei soorten content, zoals blogs, social media berichten of nieuwsbrieven. Bij het maken van de content is het belangrijk om de volgende punten in je achterhoofd te houden:
- Relevantie: is de informatie interessant voor de lezer?
- Waarde: is de informatie nuttig voor de lezer?
- Vermaak: is de informatie vermakelijk voor de lezer?
Door deze punten mee te nemen bij het maken van content, zorg je ervoor dat jouw doelgroep centraal staat en niet jouw product of dienst. En dit is cruciaal bij het maken van content. Contentcreatie draait namelijk om klantenbinding. Het doel van de content is het versterken van de relatie met de (potentiële) klant. Daarom is het maken van een contentplan zo belangrijk.
Het plaatsen van de content
Als je de content gemaakt hebt, moet het natuurlijk ook gepost worden. Als het goed is heb je in je contentplan al meegenomen waar en wanneer je jouw doelgroep het beste kunt bereiken. Dit kan ook buiten jouw werktijden vallen. Om ervoor te zorgen dat je op deze momenten niet vergeet om de content te posten, kun je het beste gebruik maken van een planning tool, bijvoorbeeld Hootsuite. Met zo een tool kun je al jouw content inplannen. De tool zorgt er vervolgens voor dat jouw content op de geplande tijden gepost wordt. Zo mis je nooit de waardevolle interactie momenten met jouw doelgroep.
Houd het kort en bondig
Hoewel het opzetten van een social media strategie vrij uitgebreid is, moet de uiteindelijke strategie kort en bondig zijn. In principe moet jouw strategie op een half A4’tje kunnen passen. In de strategie hoort namelijk alleen te staan wat je gaat doen en hoe je dit gaat doen. De analyse en onderbouwing van jouw strategie wordt dus niet vermeld tussen de uiteindelijke strategie.
Dit artikel is geschreven door online marketeer ~Sophie de Koning