De zorg kan in allerlei opzichten nieuwe, verfrissende impulsen gebruiken. De afgelopen jaren is de sector veelal op een negatieve manier in het nieuws gekomen. Personeelstekort, vergrijzing en bezuinigingen verstoren het functioneren van zorgorganisaties. De gevolgen daarvan voor onze samenleving zijn niet mals. Zorgorganisaties die buiten de politiek om naar oplossingen zoeken, komen al snel uit bij zorgmarketing. Een zeer functioneel taboe in de zorg dat onder andere voor meer zichtbaarheid, personeel en cliënten zorgt.
Wat is marketing in de zorg
Marketing an sich wordt door leken al snel beschouwd als iets commercieels en opdringerigs. Iets waar je als zorgorganisatie logischerwijs niets mee te maken wilt hebben. Precies om die reden is marketing in de zorg een taboe. Ondanks dat steeds meer zorgorganisaties de transitie naar online goed voor elkaar hebben, hapert het bij de marketing. Zonde, want juist daar liggen geweldige kansen om de zorgsector een impuls van jewelste te geven. Zónder extreem commercieel of opdringerig te zijn.
Concreet moet je denken aan het betaald promoten van vacatures aan de juiste doelgroep (SEA), het werken aan de organische vindbaarheid in Google (SEO), het verzamelen van goede reviews met behulp van e-mailmarketing en het informeren en inspireren van (potentiële) cliënten aan de hand van content marketing. Met andere woorden: zorgmarketing helpt de zorg in meerdere facetten op een niet-opdringerige, functionele manier.
Waarom marketing in de zorg
De meeste tekortkomingen in de zorg zijn niet zomaar opgelost. Sterker nog: sommige gebreken zijn niet eens op te lossen. Denk daarbij aan de vergrijzing. Het opvangen van het personeelstekort is langetermijnbeleid waar veel mee gemoeid gaat. Denk aan politieke besluitvorming, budget, omscholingstrajecten en het promoten van zorgopleidingen. Wachten is geen optie, omdat het aantal zorgbehoevenden alsmaar stijgt en de politiek helaas te weinig aanstalten maakt. Voor zorgorganisaties is het daarom meer dan verstandig om een plan B te overwegen. Met zoveel mogelijk automatiseren en efficiënt plannen red je het niet alleen. Er zijn in veel gevallen simpelweg meer handen nodig. Alleen om die reden is marketing in de zorg al broodnodig. De marketingmiddelen die je daarvoor in kan zetten zijn divers en geschikt voor zowel de korte- als lange termijn.
Zorgmarketing kan naast het helpen oplossen van de bekende structurele problemen erg functioneel zijn als het om specifieke hulpvragen gaat. Denk daarbij aan het krijgen van meer doorverwijzingen, het aantrekken van meer cliënten of het vermarkten van een zorgproduct. Zorgmarketing is breed gefocust en dient de gehele zorgsector met zowel grote- als specifieke hulpvragen.
Zorgmarketing: het verschil met ‘gewone’ marketing
Zorgorganisaties zijn voorzichtig met marketing. Ze willen immers niet opdringerig en commercieel overkomen. Om die reden is zorgmarketing gericht op vertrouwen winnen in plaats van mensen verleiden. Dit is een belangrijk verschil tussen zorgmarketing en reguliere marketing. Neem als voorbeeld dit artikel; het beschrijft wat zorgmarketing kan betekenen, in plaats van dat er continu een bepaalde dienst wordt gepromoot. Op die manier werkt marketing voor de zorg in zekere zin ook. Vrijwel alles is gebaseerd op het winnen van vertrouwen. Bijvoorbeeld door uitgebreide reviews van cliënten om nieuwe cliënten te werven of video’s van tevreden werknemers om potentiële zorgmedewerkers te overtuigen.
- Bron: Martiniziekenhuis
Bovenstaande afbeelding met quote staat op de homepagina van het Martiniziekenhuis in Groningen. Het werkt enorm goed om reviews aan je websitebezoekers te tonen. Zo win je vertrouwen en trek je eerder nieuwe cliënten (en zorgpersoneel) aan. Vooral als je de beoordelingen ook nog een gezicht geeft. Dit maakt het extra persoonlijk. Een eenvoudig, maar erg nuttig staaltje marketing. Zo zijn er nog tientallen methoden om op een zeer beschaafde en zacht-commerciële manier aan de marketing van je zorgorganisatie te werken.
Welke rol kan sociale media spelen in de zorg?
Sociale media zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven van mensen. Dit betekent echter niet dat je als zorgorganisatie op elk sociaal medium actief moet zijn. Sterker nog: je kunt beter all-in gaan op één medium dat goed bij je organisatie past, dan de krachten verdelen over meerdere sociale media. Neem bijvoorbeeld LinkedIn. Als je daar consistent berichten op post volgens een vooraf opgestelde contentplanning, is de kans groot dat je de aandacht trekt van een relevante doelgroep. Bijvoorbeeld potentiële zorgmedewerkers of bestaand zorgpersoneel. Op de lange termijn kan dat resulteren in het versterken van je merk, waardoor je de kans groter wordt dat zorgpersoneel voor jou kiest in plaats van voor de concurrent.
Naast het posten op sociale media, kun je adverteren op sociale media. Hiervoor hoef je vaak niet eens een account aan te maken. Adverteren op sociale media kan voor verschillende doeleinden. Denk aan naamsbekendheid, werving van personeel, het vermarkten van een product óf het aanbieden van een zorggerelateerde dienst. Met andere woorden: de inzet van sociale media is verstandig en slim, mits je volgens een waterdichte strategie werkt.
Conclusie: zorgmarketing als plan B
De zorg is een hardwerkende en gewaardeerde sector dat gekweld wordt door slechte politieke besluitvorming. De inzet van marketing in de zorg is een waardig alternatief om je zorgorganisatie gezond en goed functionerend te houden. Op een zacht-commerciële manier vertrouwen winnen staat centraal bij zorgmarketing. Ook de inzet van sociale media werkt om je zorgorganisatie online op de kaart te zetten. Kortom: neem het heft in eigen hand en investeer in zorgmarketing om je zorgorganisatie gezond te houden.