Door de juiste succesformule te gebruiken op je donatie website, kan het je enorm veel donaties opleveren. Je ziet tegenwoordig dat steeds meer organisaties, stichtingen en particulieren afhankelijk zijn van donaties omdat deze organisaties geen subsidie of andere overheidssteun ontvangen.
Jouw website speelt hierin een belangrijke rol. De website dient aan een aantal eigenschappen te voldoen om deze succesvol te maken en het vertrouwen bij de bezoeker te winnen. Bekijk je eigen donatie website eens. Zou het je aanmoedigen om te doneren? Als het antwoord nee is, zullen jouw potentiële donateurs waarschijnlijk hetzelfde denken. Wij zien regelmatig dat sommige organisaties links naar betaalmodules hebben toegepast, of de website zo hebben ontworpen dat de bezoeker niet gemakkelijk een donatie kan doen. Vaak zijn het kleine organisaties die zich afvragen waarom zei geen boost zien in het aantal donaties. Beschouw je website als je persoonlijke assistent. Als het eenmaal goed is ingesteld om donaties te ontvangen, is het voor de bezoeker gemakkelijk om online te doneren en wordt het administratieve werk voor het verwerken van hun donatie voor je weggenomen. Een succesvolle donatie website moet voldoen aan een aantal kritieke punten, zoals:
- Duidelijke knoppen voor donaties
- Zorg ervoor dat potentiële donateurs zich op hun gemak voelen zodat zei gaan doneren. Verstrek duidelijk de gewenste informatie die de bezoeker nodig heeft.
- Verwerk donaties automatisch in het dashboard van de website.
- Biedt diverse betaalmethodes aan, zodat iedere bezoeker de betaling kan doen op de manier zoals hij het wenst.
- Zorg dat alle data op de juiste manier wordt verzameld, zodat je een achterban creëert.
- Maak het gemakkelijk voor je achterban om in contact en op de hoogte te blijven van je organisatie.
Het beste is dat iedereen in slechts zes stappen zijn website kan instellen om donaties te verzamelen en te optimaliseren.
Stap 1: Maak een donatiepagina
Een donatiepaginais een verkooppraatje van één pagina met alle informatie die iemand nodig heeft om een beslissing te nemen om aan jouw organisatie te doneren. Voordat je de pagina maakt, is het goed om te weten dat onze hersenen ingericht zijn om ons een goed gevoel te geven bij het doneren, dus alles wat je doet om dat gevoel te vergroten, kan je donaties verhogen.
Naast het praten over voordelen, zijn hier de zes belangrijkste dingen die succesvolle donatiepagina’s omvatten:
- De missie van je organisatie:Hierdoor weten potentiële donateurs waarom je bestaat en waarom ze aan jouw organisatie zouden moeten geven. Deze informatie is zelfs het belangrijkste dat potentiële donateurs willen weten voordat ze doneren.
- De branding van je organisatie: Uit een onderzoek onder 45.000 non-profitorganisaties bleek dat merkdonatiepagina’s 700% meer donaties ontvingen dan generieke . Dit komt omdat merkdonatiepagina’s betrouwbaarder lijken.
- Een verhaal over iemand die jouw organisatie heeft geholpen met een beeld van die persoon: Studies hebben bewezen dat mensen genereuzer zijn wanneer ze zich kunnen identificeren met het verhaal en zich een enkele persoon kunnen voorstellen versus een groep mensen.
- Een overzicht van waar een donatie naartoe gaat: Dit is het op één na belangrijkste detail dat donateurs willen weten bij hun beslissing om te doneren.
- Vraag om een donatie en maak je doel haalbaar: Wij hebben maar al te vaak gezien dat donatiepagina’s vergeten om specifiek om een donatie te vragen. De belangrijkste reden waarom mensen doneren is omdat ze gevraagd worden.
Probeer bij het maken van je donatiepagina de lay-out vergelijkbaar te houden met de rest van de pagina’s op je donatiewebsite. Bekijk hier een voorbeeld van een donatiepagina ->
Stap 2: Maak een donatieformulier
Donaties verzamelen op een ouderwetse manier kost veel tijd en administratie. Een goed werkende digitale infrastructuur en geldstromen maakt donaties ontvangen en verwerken aanzienlijk gemakkelijker en kan veel tijd schelen. Om direct informatie over een donateur te verzamelen, koppelt je het online donatieformulier aan jouw contactdatabase. Er bestaan diverse onlinesystemen en software om dit mogelijk te maken. Ook kan het formulier gekoppeld worden aan je e-mailmarketinglijsten zoals in MailChimp. Zorg er bij het aanmaken van je donatieformulier voor dat deze velden verplicht zijn, dus zorg ervoor dat je deze informatie verzamelt:
- Voornaam
- Achternaam
- Plaats (dan heb je een geografisch idee waar je donateurs zich bevinden)
- Straat & Postcode (alleen als je een goodie wil verzenden)
- Telefoonnummer (optioneel)
Zorg bij je donatieformulier voor een goede beveiliging zodat fraudeurs hier geen misbruik van kunnen maken. Je kunt hiervoor een Rechaptha gebruiken.
Stap 3: Automatiseer je data, betalingen en berichten
Deze stap gaat over zowel het verhogen van donaties als meer over het besparen van tijd. Een van de grootste klachten over het beheren van een non-profitorganisatie die wij horen, is hoeveel tijd administratieve taken in beslag kunnen nemen. Ons advies is altijd om taken met software te automatiseren. Het automatiseren van betalingen, administratie en contactgegevens geeft je organisatie een goed overzicht en rust. De tijd die je hiermee bespaart kan je inzetten om het aantal donateurs offline of met online marketing te verhogen. Wanneer een donatie succesvol is, en de bezoeker heeft de betaling voldaan, wordt er automatisch een bedankt bericht gestuurd, met eventueel een inschrijving voor een ‘Goodie’ die je weggeeft wanneer iemand een donatie heeft gedaan. En als je nieuwe donateurs kunt laten zien dat jullie organisatie om hun donatie geeft en hun bijdrage waardeert, is de kans groter dat ze opnieuw doneren!
Stap 4: Laat bezoekers je donatiepagina delen
Als je de donatiepagina deelbaar maakt, zullen meer mensen over jouw campagne horen en zullen meer mensen doneren. Hier zijn twee eenvoudige manieren om het delen van je donatiepagina via sociale media aan te moedigen:
- Voeg social mediadeelknoppen toe aan de donatiepagina. Zo kunnen je bezoekers met 1 druk op de knop de pagina delen.
- Zorg dat de SEO OpenGraph van social media goed is ingesteld. Dit is de informatie die bezoekers zien als ze een link in een Facebook bericht plakken, ook wel de link voorvertoning genoemd.
Stap 5: Voeg duidelijke donatieknoppen toe aan de website
Veel bezoekers zijn snel afgeleid op je website door de vele informatie die erop te vinden is. Het is dus erg belangrijk om je donatieknoppen altijd in beeld te hebben, zodat de bezoeker hier altijd aan wordt herinnerd. Het moet ook zo gemakkelijk mogelijk zijn om een donatie te doen, dus geen eindeloze gegevens invullen, maar in slechts 3 klikken moet er een betaling kunnen worden gedaan. Zorg dat je donatiepagina’s altijd opvallen door een donatieknop standaard groot in beeld te laten in bijvoorbeeld je hoofdmenu. Met bijvoorbeeld Google Analytics of Google Ads Retargeting is het mogelijk om mensen achteraf een herinnering of advertentie te tonen wanneer zei geen donatie hebben gedaan, of dit wellicht zijn vergeten. Het is goed om dit in te stellen wanneer je website online staat, en hier enige aandacht aan te geven. Dit is een erg fijne en goede manier om je donaties structureel te verhogen.
Stap 6: De juiste marketing voor je donatiepagina
Hier is een marketingtip die door de professionals wordt gebruikt. Het heet de 80/20-regel: besteed 20% van je tijd aan het maken van inhoud en 80% van je tijd aan het promoten ervan. Dat komt omdat er zoveel rommel op internet is, dat je veel tijd moet besteden aan het promoten van de inhoud.
Deze regel kan ook worden toegepast op je donatiepagina. Zorg ervoor dat je het promoot nadat je het hebt gepubliceerd en gecontroleerd.
Een ding dat het gemakkelijker kan maken om meer bezoekers naar jullie donatiepagina te krijgen, is deze gedurende maanden te promoten met de al geeftrends. Om jouw organisatie te helpen profiteren van deze trends, zijn er diverse manieren om je donatiepagina te promoten zonder te veel moeite.
- Blog: publiceer regelmatig een blogbericht op je website met verhalen over je organisatie, het doel van je organisatie of stel bijvoorbeeld medewerkers uit je organisatie voor aan je websitebezoeker. Blogs worden veel gelezen en kan bijdragen aan een verhoging van je websiteverkeer.
- E-mailmarketing: Verzamel zoveel mogelijk e-mailadressen van donateurs en bezoekers, zodat je hen op de hoogte kunt houden van ontwikkelingen binnen je organisatie en het contact warm te houden. Hierdoor zorg je voor een vertrouwelijke band met je achterban.
- Social Media: Zorg dat je online zichtbaarheid op social media goed aanwezig is. Denk hierbij aan een Facebookpagina of een Facebookgroep, een Instagram pagina of een YouTube kanaal om je video’s te delen.
Conclusie
Alle hierboven genoemde stappen zijn essentieel voor een goed wervende donatiewebsite. Het is wel belangrijk dit regelmatig te inventariseren en kritisch te bekijken. Wij bij Yooker weten hoe een succesvolle donatiewebsite en bijhorend strategisch marketingplan eruit moet zien, en helpen jou en je organisatie graag op weg naar een geautomatiseerd systeem. Heb je hulp nodig bij je donatiewebsite of wil je er graag een starten? Samen met jou schrijven we een plan van aanpak, sparren we over de missie en doelen van je organisatie en hoe we deze kunnen realiseren. Neem nu contact met ons op! Neem eens een kijkje op www.dutchcelldogs.nl. Deze website en bijhorende webshop hebben wij gerealiseerd in 2020, en is klaar voor de toekomst.