Binnen de online marketing zijn er veel verschillende vakgebieden. Denk aan bijvoorbeeld SEO, SEA,
Facebook Ads en conversieoptimalisatie. Voor al deze vakgebieden zijn er weer andere tools nodig en
veel verschillende tools beschikbaar. In dit artikel gaan we vooral de algemene tools behandelen die
je als allround marketeer nodig hebt. Deze tools vormen de basis van je online marketing en zijn in
onze ogen toch wel redelijk essentieel. We zijn dus niet specifiek een vakgebied ingedoken, maar
hebben de lijst redelijk algemeen gehouden zodat elke online marketeer hier wat aan heeft.
Je website meetbaar maken met Google Analytics
Meten is weten. Als online marketeer is het belangrijk dat je alles wat er op je website gebeurd, goed
in kaart weet te brengen. Hoeveel bezoekers komen er op je site, waar komen deze bezoekers
vandaan, hoelang blijven je bezoekers en welke pagina’s worden er bezocht. Dit zijn allemaal
statistieken die erg belangrijk zijn. Je krijgt daardoor inzicht in je gebruikers en kan daar je strategie
daar op aansluiten.
Daarnaast is het van belang dat het meten van je conversies goed is ingesteld. Dit kan een aankoop
zijn, maar ook het indienen van een leadformulier. Google Analytics is daarom de basis software die
elke marketeer nodig heeft. Een groot voordeel is dat Google Analytics geheel gratis te gebruiken is.
Er is daardoor geen enkele reden om het niet te gaan gebruiken. Je installeert Google Analytics
simpelweg door een code op je website te installeren. Zorg er wel voor dat je ook een cookiebalk
installeert zodat je bezoekers toestemming kunnen geven om getrackt te worden.
Beheer je tags met Google Tag Manager
Als je met software en marketing tools gaat werken heb je veel verschillende tags op je website. We
raden aan om deze tags in te stellen door middel van Google Tag Manager. Met Tag Manager heb je
een duidelijk overzicht van al je tags en kun je deze makkelijk op een plek bedienen. Zo kun je
gemakkelijk nieuwe tags aanmaken of bestaande tags aanpassen. Daarnaast heb je in Tag Manager
een debugmode waarmee je de werking van je tags kan testen.
Tag Manager is wederom helemaal gratis. Een nadeel van Tag Manager is dat het toch vrij technisch
is. Het kan voor een startende marketeer overrompelend zijn. Toch raden we wel aan om de tijd te
nemen om te leren hoe Tag Manager werkt, als je veel verschillende tools en software gaat
gebruiken is het eigenlijk wel een must om dit via Tag Manager in te stellen. Dit omdat je anders snel
het overzicht verliest.
Je organische posities verbeteren met Ahrefs
Als je aan de slag gaat met SEO is het van belang dat je een tool hebt waarmee je belangrijke SEO-
informatie tot je beschikking krijgt. Zo kun je met Ahrefs in kaart brengen hoeveel organische
bezoekers een concurrent heeft, hoeveel backlinks ze hebben en wat de ankerteksten zijn. Je krijgt
een goed beeld van de concurrentie en daardoor kun je zelf beter beslissingen maken over wat je zelf
gaat doen om beter te ranken. Ahrefs heeft ook een “Keyword Explorer” functie. Hiermee kun je
gemakkelijk en snel een zoekwoordonderzoek uitvoeren. Je ziet hoe vaak er op bepaalde
zoekwoorden wordt gezocht, wat andere relevante zoekwoorden zijn en hoe hoog de concurrentie
is.
Binnen Ahrefs is er ook een mogelijkheid om een technische audit voor je website uit te voeren.
Hiermee breng je eventuele verbeteren punten in kaart. Er zijn nog veel meer functionaliteiten
binnen Ahrefs en het is zeker de moeite waard om is een trial aan te vragen. De tool kost standaard
99 dollar per maand. Hij is hiermee een stuk duurder dan bijvoorbeeld Ubersuggest, maar daar krijg
je ook meer functionaliteiten voor terug. De prijs is vergelijkbaar met tools als SemRush en MOZ.
Deze tools zijn ook goed voor een vergelijkbare prijs.
Conversieoptimalisatie met Hotjar
Een andere mooie tool om het gedrag van je bezoekers in kaart te brengen is Hotjar. Hotjar neemt
het gedrag van je gebruikers als het ware op. Dit maakt dat je filmpjes terug kan kijken van hoe de
muis beweegt, hoever mensen scrollen en waar ze op klikken. Dit is een hele mooie manier om je
conversiepercentage te verhogen omdat je in kaart kan brengen waar mensen afhaken.
Verder heeft Hotjar een heat map functie waarbij je in een oogopslag kan zien waar mensen veel op
klikken en tot waar ze door scrollen. Hotjar is gratis te gebruiken tot 35 sessies per dag en in totaal
1050 opnames per maand. Wil je meer data dan kun je kiezen voor de betaalde variant. Bij het Plus
pakket betaal je 31 euro per maand en kun je tot 100 sessies opnemen en in totaal 3000 sessies per
maand opnemen. Wil je nog meer data kunnen verzamelen dan heb je ook het Business en Scale
pakket.
Zorg voor goede hardware
Ondanks dat deze tools weinig rekenkracht nodig hebben, raden we je voor online marketing
werkzaamheden wel aan dat je een computer gebruikt met goede componenten. Dit maakt dat je
software sneller laad en dat je makkelijk kan multitasken. De HP ProBook laptop is een uitstekende
laptop die de meeste online marketing software kan draaien voor een redelijke prijs. Wil je een
laptop kopen en ga je ook aan de slag met grafische vormgeving? Dan raden we aan om te investeren
in een krachtige HP ZBook laptop om je voor grafische taken betere componenten nodig hebt.
De top 4 essentiële marketing tools
Binnen de online marketing zijn er enorm veel tools die je kunnen helpen om je marketing
werkzaamheden te verbeteren. Voor elk vakgebied zijn er weer andere tools die je kunt gebruiken.
De 4 tools in dit lijstje zijn vrij algemeen maar naar ons idee echt essentieel voor elke marketeer. We
hopen dat wat aan dit artikel hebt gehad en dat deze tools je helpen om je marketing doelen beter te
behalen.
Dit blog is geschreven door Julian Ros