Het laten maken van een bedrijfslogo is een van de belangrijkste investeringen die een bedrijf kan doen. Het zorgt niet alleen voor een sterke eerste indruk van je bedrijf, maar het kan je bedrijf ook onderscheiden van de concurrentie en juist daardoor extra aandacht trekken van de consument. In andere woorden: met welke punten dien je rekening te houden bij het laten maken van een sterk logo?
1. Houdt rekening met de identiteit van je merk
Voordat je een logo laat maken, is het belangrijk om te weten wat de identiteit van je merk is. Stel jezelf de volgende vragen: Wat doen we? Welke toegevoegde waarde biedt ons product of dienst? Wie is onze doelgroep? Het is belangrijkrijk om rekening te houden met deze antwoorden, want een sterk logo weerspiegelt de identiteit van je merk en zal daardoor van toegevoegde waarde zijn. Bovendien is het houvast om een briefing te maken voor de ontwerper die jouw logo gaat ontwerpen.
2. Zorg voor een herkenbaar ontwerp
Van de Gele M van McDonald’s tot de Swoosh van Nike, een sterk logo is even effectief als herkenbaar. Begin met een eenvoudig ontwerp die de essentie van het merk overbrengt. Voeg vervolgens elementen toe, bijvoorbeeld een symbool dat iets zegt over je identiteit of huisstijlkleuren. Voorkomen een overvloed aan elementen, want: hoe ingewikkelder het logo is, hoe moeilijker het zal zijn voor mensen om het te onthouden. Streef bovendien naar een uniek logo, want een logo dat niemand eerder heeft gezien, creëert een gevoel van eigenheid en helpt het merk op te vallen.
3. Gebruik de juiste kleuren en lettertypen
Het gebruik van kleuren in een logo roepen emoties en gevoelens op. Bedenk welke emoties en gevoelens je wilt oproepen. Kies niet zomaar een kleur die je mooi vind, maar doe onderzoek naar de psychologie achter kleuren en denk vanuit het oogpunt van je doelgroep. Stel jezelf ten slotte de vragen: Sluiten de gekozen kleuren aan bij mijn merk, product of dienst? Wil ik mijn merk associëren met deze kleuren?
Naast de gekozen kleur(en) heeft ook het lettertype grote invloed op de beleving bij een logo. Wij raden aan om een duidelijk en simplistisch lettertype te kiezen. Gebruik niet meerdere lettertypen en zorg ervoor dat het lettertype gemakkelijk leesbaar is. Net als de kleur moet ook het lettertype een weerspiegeling zijn van je merk. Als je bijvoorbeeld een oude doelgroep hebt, dan kun je overwegen om het font iets groter te maken.
4. Blijf weg van ‘trendy’ en ga voor tijdloos
Een sterk logo is tijdloos en gaat jarenlang mee. Blijf bij het ontwerpen van een logo weg van trends of clichés, want die veranderen snel. Je kunt je tijd waarschijnlijk wel beter besteden dan een jaarlijkse rebranding doorvoeren, bovendien kost het een hoop geld en moet je je afvragen of dat wel een goed signaal is naar je doelgroep. Een voorbeeld van een sterk logo is dat van Coca Cola. Niet alleen is hun logo gemakkelijk herkenbaar, maar het is – in de basis – sinds 1887 vrijwel hetzelfde gebleven.
5. Zorg voor een responsive logo
Wat er op papier goed uitziet, is mogelijk niet zo effectief op digitale platforms. Zorg ervoor dat je logo voor van alles gebruikt kan worden: van social media kanalen tot promotiematerialen. Het logo moet responsive zijn in zowel kleine als grote ontwerpen, ongeacht waar het op wordt gebruikt. Idealiter, als je eenmaal een paar opties hebt gemaakt, probeer dan elk logo te projecteren op verschillende items. Denk maar eens aan je (mobile) website, posts op Instagram, banners en waar dan ook, voordat je bepaalt of het geschikt is voor algemeen gebruik.
Hulp nodig bij het laten maken van een logo?
De presentatie van je bedrijf is erg belangrijk, je hebt ten slotte maar 1 kans om een eerste indruk te maken bij je klanten. Onze designers ontwerpen een professioneel logo waarbij in alle elementen een herkenbare stijl terug te vinden is. Heb je hulp nodig bij het laten maken van een sterk logo?
Neem vrijblijvend contact met ons op zodat we samen de mogelijkheden kunnen bespreken.